A Vodafone szakemberei szerint a vitát az váltotta ki, hogy két mérési módszert alkalmaznak, amelyek különböző alapokra épülnek. Mindhárom cég alkalmazza a Matrix módszert, ami valójában csak annak megállapítására alkalmas, hogy milyen az adott cég hálózatán a le- és feltöltési sebesség.

Csikai Attila, a Vodafone Magyarország jogi igazgatója a csütörtöki beszélgetésen elmondta, hogy a Matrix módszer szerint nem összehasonlíthatóak a hálózatok, s csak az állapítható meg általa, hogy az adott társaság megfelel-e az általános szerződési feltételeknek vagy sem, vagyis ez egy, a hatóság számára alkalmas, műszaki alapú mérési módszertan, s nem árulkodik arról,amire az ügyfelek kíváncsiak. Épp ezért a Vodafone csoport szinten egy nemzetközileg elfogadott módszertant rendelt meg, a németországi P3 Communicatoins GmbH-től, ami a Matrixhoz képest lényegesen több, hét szempontú vizsgálatot végez, amelynek során például azt is megnézik, hogy milyen a hálózat web böngészési képessége.

A Vodafone szakemberei szerint a cég mindeb szempontból a legjobb teljesítményt érte el, így az összmérések alapján a Vodafone hálózata a leggyorsabb - a P3 mérése során ugyanis mindhárom cég hálózatát vizsgálták.


Csikai lapunk érdeklődésre elmondta, hogy kicsi az esélye annak, hogy a három magyarországi szolgáltató megegyezik abban, hogy mindhárman elfogadják a P3 mérési gyakorlatot. A közelmúltban egyébként a T-Mobile a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult az előbbi nézeteltérés tisztázása miatt.

A Vodafone biztos abban, hogy nem volt jogsértő az a kijelentésük, hogy például web böngészésben a cég a legjobb.

A következő oldalon a T-Mobile reakcióját olvashatja


 

A hazai mérés módszertanával kapcsolatban a Vodafone sajtóbeszélgetésén elhangzottakra reagálva a T-Mobile közölte lapunkkal, hogy a T-Mobile által is használt módszertan eredménye „összehasonlíthatóbb, mint a háromból egy szereplő által megrendelt és saját igényeire szabott mérés", ugyanis a hálózatokat nagyon sok ponton és időben méri meg egy egységes és a három szolgáltató által megállapodott módszertan alapján.

Ha a mérési módszertannal a Vodafone-nak problémája van, akkor ezt bármely érintett szolgáltatóhoz hasonlóan jelezheti az NMHH-nak, illetve a többi szolgáltatónak is, a mai napig azonban ilyen jelzés nem érkezett - állítja a T-Mobile.


Hogy mér a T-Mobile


A T-Mobile szerint nem igaz az az állítás, hogy 0-ás érték esetén nem mérünk, hiszen a módszertan szerint a kijelölt ponton kell mérni, és az ott mért eredmények kerülnek be az összesítésbe. „Továbbá mivel mi magasabb sávszélességet garantálunk, mint a versenytársaink, többet mérünk, ez még komplexebb képet ad" - hangsúlyozza a telekommunikációs cég.


Bár a potenciális mérési halmaz a három szolgáltató esetében ugyanaz, a konkrét mérési pontok minden szolgáltató esetében eltérnek, el kell hogy térjenek, mivel mindenkinek a saját publikált ellátási területen belül kell mérnie - mutat rá a T-Mobile. Ezek között van átfedés, de biztosan nem egyezhetnek meg - teszik hozzá.


A mérés végrehajtásának módja definiált, mindenki számára azonos, így az hogy közös céggel végeztetik a méréseket semmilyen többletet nem ad a mérés megbízhatóság szempontjából, csak a költségek optimalizálását segíti - véli a T-Mobile.


P3 és hazai mérés


A Telekom ugyanakkor a P3 tevékenységét sem kérdőjelezi meg - írták a lapunknak adott reakciójukban -, hiszen a cég dolgozik a Deutsche Telekomnak is, de nem valós információ, hogy ugyanazzal a módszertannal, mint a Vodafone-nak.


A P3 többféle módszertant is használ, és a rivális telekommunikációs cég szerint a Vodafone a mérésben saját szempontrendszert határozott meg.


A T-Mobile szerint nem igaz az sem, hogy a P3 mérés több helyen történik, hiszen a Vodafone által megrendelt mérésben 8 városban voltak mérési pontok, és a 8 város adatait vonatkoztatták a teljes lefedettségi területre.


A magyar módszertan szerint viszont a teljes lefedettségi területet reprezentáló módon kell mérni - érvel a T-Mobile -, a mérés nem korlátozódik néhány nagyvárosra, kisebb településeken is mérni kell, ha azt lefedettnek tekintjük.


A Vodafone módszere alkalmatlan

A T-Mobile szerint a Vodafone által használt módszertan nem alkalmas arra, hogy a Vodafone magát országos szinten a leggyorsabb adathálózattal rendelkező mobilszolgáltatónak minősítse.


A T-Mobile évek óta, „versenytársait megelőzve, megbízhatóan 2 Mbps feletti garantált letöltési sebességet kínál ügyfeleinek a megjelölt, 3G/HSPA hálózattal lefedett területeken" - fogalmazott a cég a reagálásában.


„A hazai mobilszolgáltatók közül emellett a T-Mobile egyedüliként vállal garantált le és feltöltési sebességként 2 Mbps és 800 kbps értékeket vonatkozó általános szerződési feltételeiben (letöltés esetén pl. tízszer annyit, mint más hazai mobilszolgáltatók)" - teszik hozzá.


A T-Mobile szerint, „ha a Vodafone biztos elsőségében, sajnálatos, hogy ez nem látszik a vállalásaiban, és az ügyfelek esetén mindössze 150 kbps a garantált letöltési sebesség szélessáv esetén".