A Financial Timeskeddi számában egy lengyel buszvezető példáját idézi, aki nyelvtudás nélkül érkezett Nagy-Britanniába, szigetországban és Észak-Amerikában több mint 62 ezer főt foglalkoztató First Grouphoz. A fiatal sofőr az otthoninál sokkal kevesebb munka mellett óránként közel 10 fontot keres, azaz a lengyelországi fizetése négyszeresét teszi zsebre. A kijutás is simán ment, előre lefoglalt lakás, megnyitott bankszámla és rendezett munkavállalási papírok várták. A magyar sofőrök számára szintén vonzó lehet a nagy-britanniai munka, hiszen ők is körülbelül négyszer akkora fizetésre számíthatnak, mint itthon. A Grafton honlapján található információk szerint jelenleg 379 buszvezetői állásra várnak jelentkezőket, 7,5-8 fontos órabér mellett. A Grafton budapesti irodájának tájékoztatása szerint a kezdő órabér 6,5-7 font, a heti minimális munkaidő 38 óra, így havonta - 21 munkanappal számolva - alsó hangon is 1040 fontot, átszámolva 375 ezer forintot vihet haza egy buszvezető. (Ez körülbelül megegyezik egy angliai kezdő diplomás fizetésével.) Csak az összehasonlítás kedvéért: a BKV-nál - ahol jelenleg nincs üres buszsofőri állás - a kezdő órabér információink szerint bruttó 620 forint, a Volánbusznál pedig ennél 100 forinttal kisebb. Eddig a brit állásokra mintegy 120 magyar sofőr jelentkezett. A Grafton a jelentkezőktől minimális angoltudást vár el, s ha valaki jelenleg is buszvezetőként dolgozik, elegendő fél éves gyakorlatot igazolnia. Egy brit felmérés szerint az ottani cégek legalább harmada tervezi, hogy a Csatornán túlról érkező munkavállalókat alkalmazzon, de az 500 főt vagy többet foglalkoztatók között ez az arány a 40 százalékot is eléri. Fontos változás, hogy a kereslet eltolódni látszik a különleges szakképzettséggel rendelkező munkavállalóktól azok felé, akik egyszerűen csak hajlandóak keményen dolgozni. A munkaadók szerint a keleti import dolgozók lojálisabbak és megbízhatóbbak brit társaiknál, ráadásul az új EU-tagállamokból érkezettek nagyobb munkakedvről tettek tanúbizonyságot, mint a régi uniós polgárok. Nagy-Britanniában más európai országoktól eltérően munkaerő-hiány van, pontosabban a jelek szerint a helyi munkanélküliek ízlésének nem megfelelőek a meglévő üres állások. Szakértők ugyanakkor arra hívják fel a kiapadhatatlan keleti munkaerő-utánpótlásban reménykedő brit kormány figyelmét, hogy hosszabb távon a küldő országok gazdasági fejlődésével az ottaniak inkább otthon próbálnak majd szerencsét.