A Malév szombaton azt közölte az MTI-vel, hogy a ksz hiánya a légitársaság üzemelését nem befolyásolja, annak hiányában a Malév és dolgozóinak viszonyát az Európai Unió légiközlekedésre vonatkozó szabályrendszere határozza meg. A közlemény szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága már jóváhagyta az uniós szabályrendszeren alapuló üzemelést.

A pilóták érdekképviselete viszont elfogadhatatlannak tartja azt a munkáltatói intézkedést, hogy kollektív szerződés hiányában a pilóták és légiutaskísérők munkarendjét kizárólag az EU által kiadott rendelet határozza meg.

A Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa) honlapján olvasható közlemény szerint a Malév által közzétett munkarend több pontjában is sérti az EU-rendeletet és a Munka törvénykönyvét, mert a minimum szabályokat sem veszi figyelembe.

Az érdekképviselet érthetetlennek tartja, hogy ehhez a jogellenes szabályozáshoz az NKH Légiközlekedési Igazgatóság a jóváhagyását adta. Közleményükben emlékeztetnek, hogy ez az EU-rendelet a repülésben alkalmazott minimum szabályokat fekteti le, amelynél megengedőbb az adott tagország jogi szabályozása nem lehet.

A Hunalpa kifogással élt az augusztus 1-jén bevezetésre kerülő intézkedés ellen, de a Malév vezetése elutasította a kezdeményezésüket.

A Hunalpa közölte azt is, hogy amennyiben nem történik érdemi változás a munkáltató és a Légiközlekedési Igazgatóság részéről, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA), valamint az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséghez (OMMF) fordulnak, és minden rendelkezésükre álló törvényes eszközt felhasználnak a magyar és az európai uniós jelenleg hatályos jogszabályok betartására és betartatására.

A Malév a reorganizációs programjának keretében idén március 31-én mondta fel a kollektív szerződést, amely augusztus 1-jei hatállyal lejár. A Malév szombaton azt közölte, hogy a vezetés és a hat szakszervezet között három hónapja folyó tárgyalásokon a legtöbb szakszervezettel már megállapodás közeli álláspontokat sikerült kialakítani, ám a pilóták érdekképviseletével nem történt érdemi előrelépés.

A légitársaság közleménye szerint a vállalat vezetése rugalmas, a vállalat számára kisebb költséget jelentő, a versenytársak körében is alkalmazott kollektív szerződés megkötésére törekszik, ám a pilótákkal nem tud megegyezni a munkaidőre vonatkozó szabályzat átalakítása ügyében. A munkáltató módosítaná a munka- és pihenőidő szabályait, és a jövedelmeket is átstrukturálná.

Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a kollektív szerződés törzsrészéről nincs konszenzus a munkáltató és a szakszervezetek között, egy-két pont kivételével.

Az augusztus 1-jén bevezetendő munkáltatói szabálykészlet az érdekvédelmi vezető szerint törvénytelen, mert nem veszi figyelembe a Munka törvénykönyve előírásait, amelytől csak érvényes kollektív szerződés hatálya alatt lehetne eltérni.

QP | Quality Placement