- Nincsenek karácsonyi díszek a bevásárlóközpontban. Szándékosan?

- Nem akartuk összemosni a nyitást a karácsonnyal, úgy tervezzük, hogy december elsejére kerülnek fel a karácsonyi díszletek. De már van egy fenyőfánk a bejárat előtt.

- Kis híján nem nyitottak ki.

- Úgy ítéltük meg a nyitás napján, hogy a meghirdetett 10 órára néhány, a vásárlók kényelmét szolgáló műszaki beállítás nem készült el és ezért csúsztunk három órát.

- Nekem úgy rémlik, 15 napot csúsztak, tekintettel arra, hogy október 30-ára ígérték a nyitást.

- Én úgy emlékszem, hogy ezt egyetlen helyen, az épülő házra feszített molinón hirdettük, vagyis nem szólhatott október 30-ára a megnyitás. De valóban volt arról szó, hogy még októberben átadjuk az áruházat, hogy minél több bérlőnk indíthassa el az üzletét a karácsonyi szezonban.

- Miért csúsztak?

- Ez az egyetlen dolog, amire nem szívesen válaszolok, mert nem az én kompetenciám. Az Arena Plaza beruházója a Plaza Centers. A cég a területet a francia Bouyguestől vette meg, illetve szerezte be az ingatlanra az engedélyeket. Majd az épületet rekordáron, 390 millió euróért, csaknem 100 milliárd forintért értékesítette az angol Active Asset Investment Managementnek. Az üzlet a DTZ-n keresztül jött létre, amely egyben a nyitás pillanatától az üzemeltetője is a háznak. A hivatalos megnyitás azért csúszott, mert úgy ítéltük meg, hogy néhány műszaki munkát még el kell végezni. Az októberi nyitáshoz képest pedig azért késtünk, mert azt szerettük volna, ha minél több üzlet indul el, de ez akkor nem volt megoldható. Inkább vártunk még két hetet, de akkor nyisson ki mindenki.

- Ha a figyelmet akarták felkelteni, akkor a csúszás a legjobb húzás volt, mindenki erről beszélt. Igaz, az Arena Plazáról megnyitása előtt is sokat cikkezett a sajtó.

- Annak örülök, ha figyeltek ránk. A sajtó érdeklődése pedig annak köszönhető, hogy valóban olyan méretű létesítmény épült, amelyre érdemes odafigyelni, ráadásul olyan bérlői mixet hoztunk össze, amelyet eddig még egyetlen bevásárlóközpont sem tudott felmutatni. Megjegyzem, vannak a piacon olyan központok, amelyek nagyon jó bérlői struktúrával működnek, de méretüknél fogva nem tudtak olyan márkákat becsábítani, mint amilyeneket mi. És hoztunk újakat is, akik eddig még nem voltak itt.

- Mikorra készülnek el teljesen?


- Néhány apróságtól eltekintve valójában készen vagyunk, a külső parkot építik még, de ez időjárásfüggő.

- Feltételezem, nem kirakatáruházat szeretnének működtetni. Az áruházban nyílt felsőközép- és prémium kategóriás márkákat bemutató üzletek azonban nem feltétlenül azokat célozzák meg, akik a nyitás pillanatában megjelentek a plázában.

- Szerintem nem kérdés, hogy megtaláljuk-e a közönséget. Egy ekkora áruház nyugodtan pozicionálhatja magát középre és célozhat meg egyben magasabb jövedelmű réteget is, mert nyilvánvalóan erős az itt levő üzletek átfedése. A prémium mellett megtalálhatóak a populáris vonalat követő márkák is. Azt hiszem, elég széles közönséghez szólunk. És igen, akarjuk is, hogy azok a látogatók megforduljanak nálunk, akik az Árkádba vagy a Westendbe járnak, mert szükségünk van rájuk, de nem titkolt cél az sem, hogy olyan vásárlókat hozzunk be, akik rendszerint külföldön szerzik be kedvenc márkáikat. Senkit sem akarunk kizárni. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem kirakatplázáról van szó, azt semmiképp sem szeretnénk, hogy egy bérlő csak a presztízs miatt legyen itt.

- Nem "szentségtörés" egymás mellé telepíteni luxusmárkákat felvonultató Peek&Cloppenburg üzletet egy Heness&Mauritzzal vagy egy C&A-val?

- Nem gondolom, hogy az lenne. Ausztriában vagy Németországban ez bevett szokás. Én ebben nem látok problémát. Sőt... tudok olyan példákat felhozni Lengyelországból, ahol egy bevásárlóközpontba vonult be a Dolce&Gabbana. A mai fogyasztói szokások a bevásárlóközpontok felé mutatnak, és ezt a luxus-, illetve prémium kategóriás márkák is érzik.


- Elfér egymás mellett a közelben levő Árkád, a Westend vagy a kicsit távolabbi Mammut és az Arena, vagy arra játszanak, hogy ezek közül az egyiket "bedarálják"?

- Ha Budapesten megjelenik egy Arena méretű bevásárlóközpont, akkor nemcsak a mellette levőknek, hanem mindegyiknek arra kell számítania, hogy vevőt veszít. A budapesti torta adott, évről évre van némi forgalomnövekedés, de az Arena megjelenése sokkal inkább arról szól, hogy újabb szeletet kell kihasítani a tortából. Tehát egészen biztos, hogy vevőt szippantunk el az Árkádtól, a Westendtől és a Mammuttól. De egy idő után egészséges egyensúly áll be. Azt gondolom, hogy az említett központok közül középtávon a legjobb szolgáltatást nyújtók lesznek a legsikeresebbek.- A bevásárlóközpontok tartottak az Arenától, de azután mintha megadták volna magukat, nem csináltak akciókat az Arena nyitására.

- Az Árkád azért csinált. És több bevásárlóközpontnak is láttam a plakátját. De ha belegondol, ez logikus. Az Arena nyitása nem a karácsonyról szól és nem a mostani szezonban fog eldőlni, ki az erősebb. Ez valamikor februártól kezd majd körvonalazódni, azt követően, hogy lecseng a januári leértékelés. A folyamat pedig legalább egyéves lesz.

- Milyen közgazdasági számítás igazolja, hogy az Arena Plazát képes eltartani a budapesti piac?

- Természetesen számoltunk, és tény, hogy a piacon erős a kannibalizmus (egymás elől csábítják el a központok a vevőket) és bizonyos esetekben egyértelmű, hogy telített a piac, de ez már egy ideje így van. Ezért néhány központ elsorvad vagy elveszíti korábbi bérlőit. A mi számításaink szerint a piacon még vannak lehetőségek, van mit kiaknázni, de azt ne várja, hogy mélyebben belemenjek a stratégiánkba.


- A pláza pozicionálása egyértelmű, de kérdés, hogy az árak nem riasztják-e el a tömeget. A vevők többsége meglátja a Hägen Dazs árát és abból arra következtet, hogy ez egy drága hely.

- Pont a Hägen Dazzsal példálózni nem érdemes, mert egyelőre csak nálunk van ilyen. Összességében pedig nem látok árkülönbséget a szolgáltató egységeinknél a többi bevásárlóközpont árához képest. A közönség a magas színvonallal és ugyanazokkal az árakkal találkozhat, mint a többi központban.

- Terveznek újabb márkákat is behozni?

- Jelen pillanatban 100 százalékos a telítettség. Nem lenne hova betelepíteni újabb jelentkezőket. Forgalmi elvárások természetesen vannak, és bár nem szeretném, de biztos lesz olyan vállalkozás, amely azt érzi majd, hogy ez mégsem felel meg az ő elképzeléseinek - helyette jöhetnek az új jelentkezők. Komoly lista van nálam azokról, akik kimaradtak.

- Ön szerint hogy alakul a közeljövőben a hazai bevásárlóközpont-piac?

- Több projektről tudni, mint például az Europark fejlesztése, a budai Skála helyén épülő bevásárlóközpont, a Westend II. Szóval széles a paletta. Azt látom, hogy a jövőben a méretek dominálnak. A nemzetközi láncoknak több ezer négyzetméterre van szükségük ahhoz, hogy megtelepedjenek, az igényeiket ki kell szolgálni. Azt hiszem, az Arena etalon a mai piacon, és biztos vagyok benne, hogy a következők hasonló bérlői mixet szeretnének kialakítani, mint mi. Ez pedig a méretek növelésével érhető el. A másik - de ilyen csak egy-kettő lehet - a prémium szegmensre való specializálódás.

Életút

Galyas André 2002-ben részt vett az Örs vezér téri Árkád bevásárlóközpont megnyitásában, piaci bevezetésében és marketingstratégiájának kialakításában. 2003-tól a City-Galerie Augsburg bevásárlóközpont igazgatóhelyettese, majd ebben az évben ugyanezt a pozíciót töltötte be az Allee-Center Magdeburgban. Az év végén nevezték ki a pécsi Árkád bevásárlóközpont igazgatójává, amelynek teljes körű piaci bevezetését és üzemeltetését végezte. Az Arena Plaza igazgatói posztja előtt a budapesti Árkádot irányította