A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

Jelentős költségjavító intézkedéseket hajtott végre a MÁV Zrt. tavaly, ennek révén 9,2 milliárd forint megtakarítást sikerült elérnie a társaságnak - derül ki a vállalat által kiadott közleményből. Ez a megtakarítás - és egyéb pénzügyi műveletek - a gyakorlatban arra volt elegendő, hogy kisebb, a korábbi 64,4 milliárd forint mínusz helyett 33,9 milliárd forint veszteséggel zárják az évet. A MÁV Zrt. működésének folyamatos finanszírozását érdemleges költségtérítés, valamint pótlólagos állami szerepvállalás nélkül teljesítette. A társaság a finanszírozást részben a MÁV Cargo értékesítésének bevételeiből, részben a költségcsökkentő intézkedések eredményeként keletkező forrásokból oldotta meg.

A jövőbeli terveket illetően a társaság kissé javuló gazdasági környezetre számít, emellett az idei év likviditásának biztonságát abban látja, hogy az üzleti tervvel összhangban jelentős egyeztetések zajlottak a forrásbiztosításról az érintett minisztériumokkal, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi, valamint a Pénzügyminisztériummal.

Ennek eredményeként arra számít a MÁV, hogy a MÁV-Start - mint legnagyobb vevő - fizetőképessége egész évben fenntartható, az idén 148 milliárd forint költségtérítést kaphat a társaság, ezenkívül további 19,5 milliárd forint beérkezése várható - derül ki a cég mérlegének kiegészítő mellékletéből. Ez a 2009-es forráshoz képest összesen 25,6 milliárd forint többletet jelent, amit a MÁV-Start az anyavállalatával szemben fennálló kötelezettségeinek kiegyenlítésére fordít.

A melléklet alapján idén szeptemberben tőkeemelés vagy költségtérítés címén 18 milliárd forint pluszt vár a társaság. Erről korábban egyeztettek, ám írásbeli megállapodás nem született. Szintén nincs véglegesítve a MÁV kötvénykibocsátási akciója sem. A társaság több ízben hirdetett százmilliárd forint összegű kötvénykibocsátást - először 2007-ben -, ám ezeket mindeddig elcsúsztatta. Az idei tervek között 50 milliárd forint összegű kibocsátás szerepel, amelynek megvalósítására már érkeztek ajánlatok, döntés azonban még nincs. A két bizonytalan tétel miatt 2010-ben a MÁV tervében komoly, 60-70 milliárd forint összegű likviditási feszültség állapítható meg - erre a könyvvizsgálói jelentés is felhívja a figyelmet.

A társaság egyéb mutatói még aggasztóbbak. Az eladósodottsági rátája tovább romlott, 81,4 százalékot tesz ki az egy évvel ezelőtti 77,1 százalékhoz képest, vagyis a kötelezettségek az eszközök több mint négyötödének értékét teszik ki. A hosszú távú tartozások aránya is óriási. A kincstári kötelezettséggel együtt ez 87,4, azok nélkül pedig 70,2 százalékot jelent. Jelentősen romlott a társaság likviditási rátája is, a rövid lejáratú kötelezettségek és a forgóeszközök aránya mélyen a biztonságosnak tekinthető szint alatt van, ez egy évvel korábban még a biztonságos szint felett volt.