A Napi Gazdaság keddi számának cikke A dunai piacon 2008-ban a becslések szerint a kisebb, 5-7 méteres hajókból 100, míg a nagyobb, 7-12 méteres kategóriából 50-60 darabot értékesíthettek a kereskedők, egy átlagos 8 méteres hajó 15, míg egy 15 méteres 30-40 millió forintba kerül. A 2008-as év szerencsés volt a hajókereskedelem szempontjából, a jellemzően dollárban meghatározott árak kedvezően alakultak az akkori árfolyam mellett - mondta lapunknak Hodács Levente, a Wiking Yacht Club képviselője. Tavaly azonban összességében közel 80 százalékkal esett az értékesítés, a 25 láb alatti kisebb hajóknál ennél is nagyobb volt a zuhanás - tette hozzá. A hazai folyami hajózásban a kis hajókategória a jellemző, ami az 1,2-1,4 tonnás kisebb sporthajóktól a 25-30 láb (mintegy 9 méter) nagyságú, 2,5- 3 tonna súlyú, egyszerűbb lakó- és konyhablokkal ellátott járművekig terjed. Hodács tapasztalatai szerint nem jellemző a vevők kisebb kategória felé fordulása, a hajózás feladása mellett pedig ügyfeleik alig öt százaléka döntött. A változást inkább az jelenti, hogy a korábbiakkal ellentétben nem cserélik le évente, kétévente hajóikat a vásárlók. A kikötői tárolási díjak stagnáltak tavaly. A Wiking Yacht Clubnál például - hajómérettől függően - havi 40 ezer forinttól indulnak, egy 10 méteres hajó esetében elérhetik a 70-80 ezer forintot is. A tulajdonosok az összegért őrzést, villanyhasználatot kapnak és igénybe vehetik a klub öt tiszai és két dunai kikötőjét. A tárolt hajók mennyisége nem csökkent az elmúlt évben, azonban jellemzővé vált, hogy a 7-8 méteres nagyságig költségtakarékossági megfontolásokból többen inkább elszállították a téli hónapokra hajóikat. Optimistán tekint ugyanakkor a most induló szezonra Juhász László, a J+J Vízisport Kft. kereskedelmi igazgatója. A kisebb kategóriájú hajók iránti érdeklődésben már pozitív változást éreznek, ám a válság előtti forgalom elérése nem tűnik reálisnak. Az igazgató szerint a hajók árszintje nem változott, az érintett luxusmárkák ugyanis nem engedhetik meg maguknak, hogy jelentősen módosítsák a hajókért fizetendő összeget. Hodács Levente nem optimista: véleménye szerint a banki hajófinanszírozás gyakorlatilag megszűnt, a hitelintézetek ugyanis olyan szigorú feltételeket szabnak, amelyek gyakran teljesíthetetlenek a vásárlók számára.