A NAPI Gazdaság cikke A szintén az általános iskolás korúaknak szóló - és már tíz éve a piacon lévő - Junior magazint tulajdonló Est Média Kft. (EM) azonban jogi úton igyekszik ellenállni az újabb sajtójövevénynek. Az EM elsősorban azt kifogásolja, hogy az SBK az itthoni lappiacon már jól bejáratott Junior márkanevet használja fel új lapja piaci térnyeréséhez. Amint tudomást szerzett arról, hogy az SBK a gyermekeknek szóló National Geographicot hangsúlyosan a Junior elnevezéssel jegyeztetné be a kulturális tárcánál a lapnyilvántartásba, nyomban kifogást emelt. Ennek alapján a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) lapnyilvántartási főosztálya tájékoztatta az EM illetékeseit a tervezett bejegyzésről – illetve az ezt lehetővé tevő első fokú határozatról –, akik ez ellen fellebbezést nyújtottak be. Az ügy kapcsán elkészült ugyan az NKÖM másodfokú határozattervezete, amely hamarosan a kulturális tárca minisztere elé kerül. A folyamatban lévő ügy tartalmáról Sámuel Balázs, a jogi főosztály vezetője nem nyilatkozhatott. Tájékoztatása szerint a törvényes határidőn belül biztosan – információnk szerint várhatóan március közepéig – megszületik a döntés. A Junior magazin nemcsak védjegyoltalom alatt áll, hanem immár tíz éve a 9–14 éves korosztálynak szóló, országosan 110 ezer példányban ingyenesen terjesztett kulturális, szórakoztató és programmagazin immár márkanév – foglalta össze a NAPI Gazdaság megkeresésére Hanák Tamás, az EM stratégiai értékesítési igazgatója. Nem a piaci konkurens megjelenését kifogásolják, hanem azt, hogy jórészt azonos tartalommal, ugyanazt a korosztályt célozzák meg az NGJ-vel. Hozzátette: ha más elnevezést választanak, ahogy erre – National Geographic Kids néven – a világ más országaiban jócskán található példa, akkor nem keresnének jogi úton elégtételt. Ahogy a National Geographic esetében, az NGJ licencjogát is az anyacégtől vásárolta meg a magyarországi Sanoma, amely a névválasztáshoz – nem reprezentatív – felmérést készített, s szerinte a Junior elnevezés itthon elfogadhatóbb, mint a Kids – mondta lapunknak az SBK lapigazgatója. Czingráber Eszter meglepőnek tartja az NGJ indítása kapcsán az EM reakcióját, hiszen az új magazin lényegében csak a célcsoportban egyezik a Junior magazinnal, attól nagyobb méretével, külső megjelenésben és tartalomban is jócskán eltér, ráadásul ez csak újságárusoknál kapható vagy elő lehet rá fizetni. A tartalmat tekintve – a felnőtteknek szóló National Geographichoz hasonlóan – alapvetően természettudományos magazin általában 20-30 százalék közötti arányban magyarországi témákat dolgoz föl. Kérdésünkre Czingráber Eszter elmondta, hogy a NGJ első kiadását összesen 36 ezer példányban nyomtatták ki, arra azonban nem kívánt válaszolni, hogy milyen lépést terveznek, ha másodfokon elutasítnák lapbejegyzési kérelmüket. Inkább abban bízik, hogy az engedélyezéshez benyújtott érveik elegendőek a nyilvántartásba vételhez.
QP | Quality Placement