Csütörtök este megjelentek az üzemanyagár-stop meghosszabbításának részletszabályai. Eszerint a kormány a 480 forintos literenkénti tarifakorlát hatályát újabb másfél hónappal, július 1-ig kitolta. Hasonlóképp maradt a kisbenzinkutakra vonatkozó hitelmoratórium, a munkavállalók szocho- és kiva- mentességét, illetve a készletezésidíj-fizetési mentessége, valamint júniusra is vonatkozik a kis kutak tavalyi, időarányos forgalmának 80 százaléka után járó, literenként 20 forintos állami támogatás, illetve az állami és önkormányzati helyiségbérlet ingyenessége is.

Bár a kormány rezsicsökkentési szándékát osztja, a meghosszabbítás módjával nem ért egyet Egri Gábor, a hazai töltőállomások mintegy felét kitevő, körülbelül ezer kis kút érdekképviseletére az év elején alakult Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) elnöke. A tőzsdén jegyzett termékek árának hosszú távú befagyasztását közgazdaságilag értelmezhetetlennek nevezte - számolt be a Népszava.

Azok számára, akik meg tudják fizetni a piaci árat, érdemben vissza kellene azt állítani - véli Egri. A nemzetközi szakmai álláspontba illeszkedően ugyanis meggyőződése, hogy az esetlegesen magas piaci árak takarékosságra ösztönöznek, ami alapvető környezetvédelmi érdek. (A Holtankoljak.hu számításai szerint a benzin piaci átlagára 591 forint, míg a gázolajé 674 forint. Az árkorlát gyors eltörlése a benzin esetében tehát átlag több mint száz, a gázolajnál pedig közel kétszáz forintos árugrást hozna.)

Azt egyelőre nem kívánta megbecsülni, hogy a hosszabbítás miatt hány kis kút húzhatja le a rolót. Korábban a napilapnak Egri Gábor országszerte tucatnyi töltőállomás bezárásáról számolt be. Más szakértők az értéket legalább 50-re teszik. Akadt, aki szerint 200 hazai kis töltőállomás előbb-utóbb mindenképpen bezár.

Három javaslatot tettek a kormánynak

A Független Benzinkutak Szövetség hárompontos javaslatot tett a kormánynak. Nem fenntartható tovább, hogy családi vállalkozások szponzorálják három és fél millió autós kedvező mobilitását - mondta Egri Gábor, a szervezet elnöke szerint az InfoRádióban.

 

A három javaslat:

  • szociális alapon kell a támogatást kialakítani, tehát aki meg tudja fizetni a piaci árát az üzemanyagnak, az fizesse meg, aki meg nem és a politika úgy dönt, azt támogatni kell,
  • a nagy- kiskerár között kell olyan különbséget kialakítani, ami biztosítja a benzinkutak operációját és a működését,
  • a20 forintos támogatást emeljék fel 40 forintra.