Tavaly 88 millió forint bírságot szedett be a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fogyasztóvédelmi ügyekben - közölte Siklósi Máté, a felügyelet ügyvezető igazgatója pénteken a Budapesten tartott sajtóbeszélgetésen. A legtöbb fogyasztóvédelmi bírságot a biztosítók panaszkezelésére szabta ki a felügyelet. 

A felügyelet akár 100 millió forintos bírságot is kiszabhat - mondta Siklósi Máté. Emlékeztetett arra, hogy a pénzügyi szektorban a fogyasztók védelmére új eszközrendszere van a felügyeletnek. Az ügyvezető igazgató jelezte, hogy egy "közérdekű igényérvényesítést" már beadtak a bírósághoz, de hogy melyik vállalkozás ellen, azt nem közölte. Ezzel a PSZÁF elérheti, hogy - az egyedi ügyektől eltérően - tisztességtelen magatartás esetén az okozott kárt a fogyasztók széles körének megtérítsék. 

Siklósi Máté a fogyasztóvédelem szempontjából kiemelt eljárásként többek között az ügyfél-tájékoztatást, annak kiegyensúlyozottságát, a panaszkezelést, a biztosítási kárrendezés határidejének betartását, a biztosítási szerződés értesítői leveleinek ellenőrzését említette. Kiemelt eljárásként kezeli a PSZÁF a banktitok megsértését és az értékesítés kapcsán ügyfelek zaklatását. Ugyancsak kiemelten a vizsgálat tárgya többek között a reklamációs díj, a végtörlesztés vagy a megtévesztő tájékoztatás a tartozás összegéről.

Balogh László, a PSZÁF alelnöke a fogyasztóvédelem fontosságát a szektor iránti bizalom szükségességével indokolta. Magyarázata szerint a bizalom hiánya hosszú távon a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitása ellen hat. A PSZÁF célja, hogy "a fogyasztó ne érezze magát magára hagyva" a pénzügyi intézményekkel szemben - hangsúlyozta a tőkepiaci felügyelet alelnöke. A felügyeletnél általános fogyasztóvédelmi ajánlás készül az érintettek bevonásával - mondta Balogh László. Hozzáfűzte: a dokumentum a jövő hónapban készül el. Ezt követően még az idén elkészítik a biztosítókra és a hitelintézetekre vonatkozó specifikus ajánlást is. 

Az általános ajánlásban például szerepel a társaságok felkészülése egy esetleges katasztrófa okozta helyzet kezelésére. Az alelnök példaként a vörösiszap katasztrófát említette, amelynek során a pénzintézetek és a biztosítók többsége "elébe ment a problémának".

Siklósi Máté felhívta a figyelmet arra, hogy a múlt évben hozott jogszabály módosítás nyomán a PSZÁF felügyelete alá tartozó intézményekben is fogyasztóvédelmi kapcsolattartót kell kijelölni, akinek feladata a felügyelettel való kapcsolattartás mellett az, hogy minden szolgáltatást, minden terméket a fogyasztóvédelem szempontjából is megfelelővé tegyen, illetve hozzájáruljon a tudatos fogyasztói szemlélet és a pénzügyi kultúra fejlesztéséhez.