A költségvetés bánhatja az uniós áfavitát

Az M43-as autópálya kapcsán kialakult uniós áfavita miatt több projekt is bukhat. Emellett további komoly kockázatot jelenthet, hogy az így kieső támogatásokat az államnak kellene pótolnia a büdzséből.
F. Szabó Emese, 2010. március 11. csütörtök, 04:00
Fotó:

A Napi Gazdaság cikke.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szerint nem veszik el az uniós támogatás abban az esetben sem, ha az unió bírósága jóváhagyja az Európai Bizottság (EB) azon határozatát, amely arra kötelezte Magyarországot, hogy fizesse vissza az M43-as autópálya esetében a kohéziós alapból származó támogatás azon részét, amelyet az áfára igényeltek. Mint megírtuk (Napi, 2010. március 9.), Magyarország szerint a NIF mint építtető nem áfaalany, így nem igényelhet vissza áfát, ezért jogos volt a magyar metodika.

Ha a törvényszék az EB-nek ad igazat, a 48,9 milliárd forint értékű támogatásból nagyjából tízmilliárd forintot kell visszafizetni. Ezt az összeget ugyanakkor nem veszi vissza az unió, azt fel lehet használni más fejlesztésekre - tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). Ez lehet új projekt meghirdetése vagy akár egy sikeres program keretbővítése is - mondta Oravecz Péter szóvivő.

Azt persze számításba kell venni, hogy az így felszabaduló összeget a költségvetési ciklus végéig, vagyis 2013-ig fel kell osztani, így az NFÜ-nek alternatív megoldást kell kidolgoznia.
Mivel egy-egy bírósági ügy akár évekig elhúzódhat, elképzelhető, hogy csak 2011-ben vagy 2012-ben születik meg az ítélet. Ha abban a magyar álláspont tükröződik, akkor nincs további feladat, viszont ha az EB-nek ad igazat a törvényszék, akkor elő kell állni az alternatív tervvel, vagyis a felszabaduló források felhasználását lehetővé tevő pályázatokat haladéktalanul meg kell jelentetni. A pénzügyi elszámolásra persze lesz még idő, hiszen annak nem 2013 a határideje. A 2006-ban lejárt nemzeti fejlesztési terv esetében is vannak még nyitott projektek.

További problémát az jelenthet, ha az EB nem elégszik meg ezzel az egyetlen projekttel. Jóllehet egyedül az M43-as ügyében pereskedik az állam az unióval, a bruttó értéken számolt támogatások más nagyobb projektekre is jellemzőek - a NIF beruházásainál természetesen egységes az alkalmazott módszer. És ha az egyikről kiderül, hogy a megengedettnél nagyobb támogatást kapott, vélhetően a többi beruházás sem maradhat változatlan.

Ez pedig több tíz milliárd forint jogosulatlanul igénybe vett forrást jelenthet. Egyszeri, tízmilliárd forint összegű átcsoportosítás még könnyen menedzselhető, az azonban már sokkal nagyobb feladat lenne, hogy viszonylag gyorsan kihelyezhetővé váljon az összes felszabadult forrás.

Annál is inkább, mert az AAM Tanácsadó Zrt. Gyorsítósáv című tanulmánya szerint - amely az uniós források felhasználását vizsgálja - már most is komoly veszélye van annak, hogy források ragadnak a rendszerben a döcögő ügymenet miatt.

HOZZÁSZÓLÁSOK