Nem díjazzák, sőt kifejezetten büntetik a hűséget és kitartó ügyfeleiket a biztosítók - állítja a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft., amely az összes biztosító ajánlatát összevetve elemezte a kérdést.

A kutatásból kiderül, hogy a kötelező gépjármű felelősség biztosítási (kgfb) időszakban egyértelműen azok járnak jól, akik évente váltanak biztosítót - „átszerződnek" -, mert egyfajta mézesmadzagként mindenhol az újak kapják a legtöbb kedvezményt.

Az újakon elvesztett százmilliókat azonban legtöbben a stabil, úgynevezett inaktív ügyfeleken hajtják be.

Ők azok, akik nem interneteznek, nem elég tájékozottak, vagy nem is érdekli őket a kgfb-kampány, ezért látszólag nem is törődnek a díjakkal.

A mintegy kétmillió „inaktív" jelentős része nyugdíjas, ezért ők a kampány nagy vesztesei.

Az ő díjukat szemrebbenés nélkül akár tízezrekkel is megemelhetik a biztosítók, mert tudják, úgysem járnak utána versenytársaik ajánlatának.

Igaz, idén először van olyan ajánlat is - alig néhány -, amelyben garantálják a régi díjak változatlanságát.

A kötelező biztosítási kampány első hat napján 70 ezer új kgfb szerződést kötöttek a piacvezető Netrisk.hu biztosítási portálon, szemben a múlt év hasonló időszakában mért 50 ezerrel. A forgalom tehát további 40 százalékkal nőtt. Az eddigi, több mint 2 millió díjszámítás negyedében az Astra Biztosító bizonyult a legolcsóbbnak, a legtöbben ugyanakkor a második, harmadik legkedvezőbb ajánlatot választják. A múlt évben csak a Netrkisen mintegy 320 ezer autós kötött új kgfb szerződést december végéig. Az első napok forgalmú csúcsa alapján idén ez a szám átlépheti a 400 ezret.

Az optimista várakozásokat erősíti, hogy a legtöbben az első napokban még csak a díjkalkulációt végzik el, míg a szerződéskötést inkább a kampány utolsó hetére halasztják.

A kalkulációk száma pedig már alig egy hét alatt elérte a 2,2 milliót - több, mint tavaly a teljes kampány során, december végéig. Az esetek döntő részében, több mint 2 millió díjszámítás során találtak az ügyfelek a meglévőnél kedvezőbb biztosítási ajánlatot - az átlagos megtakarítás meghaladja a 13 ezer forintot.

A Netrisk.hu statisztikája szerint az autósok többsége a múlt évhez hasonlóan nem a legolcsóbb, hanem a 2., 3. legkedvezőbb ajánlatot választja. Az árversenyben az Astra Biztosító áll az élen, minden negyedik díjszámítás az első helyen végez. A legtöbb új szerződést mégis az Allianz és a K&H Biztosító köti. Előbbi 27 százalékot, utóbbi 22 százalékot hasít ki a kgfb tortából, míg az Astra részesedése a ténylegesen megkötött új szerződésekből egyelőre csupán 11 százalék. Az Astra relatív gyenge szereplése azzal magyarázható, hogy egyelőre kevesen ismerik, hiszen a Romániában piacvezető társaság tőkeereje semmiképpen nem indokol ilyen mértékű hátrányt.

A biztosítók kiválasztásánál általában érdemes számításba venni, hogy az idei évtől működő kártalanítási alap már védi az ügyfeleket egy biztosítótársaság, vagy egyesület esetleges pénzügyi nehézségei esetén, minimális tehát a kockázat, bármely új biztosítóra esik a választás. A biztosítók erősorrendjét befolyásolhatják még a casco együttkötési akciók is.

Az ár mellett ugyanakkor mérlegelési szempont lehet a kiegészítő szolgáltatások köre is, hiszen több piaci szereplő kínál újdonságnak számító speciális konstrukciókat. A KÖBE 1800 forintért kátyú és defektbiztosítást ajánl kötelezője mellé, míg a Genertel most jelentette be új, mini casco termékét, mely - a Posta biztosító okozói kiegészítő biztosításához hasonlóan - a saját autóban keletkezett töréskárra nyújt limitált fedezetet, ha az ügyfél a kötelezőjét terhelő balesetet okoz. A szolgáltatás nem pótolja ugyan a teljes körű cascót, viszont jóval olcsóbb is: a Posta Biztosítónál a kgfb díj 75 százaléka, míg a Genertelnél évi 5000 forint.