Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) támogatja azokat a kormányzati kezdeményezéseket, amelyek az önkormányzati eladósodottság újratermelődését akadályoznák meg - olvasható az ÁSZ honlapján, mely hozzáteszi, az erről szóló javaslat számos helyen támaszkodik az ÁSZ korábbi megállapításaira. Így a számvevők tapasztalatai beépülnek a törvényalkotási folyamatba. Erre azért is van szükség, mert tavaly tavasz óta öt ütemben vizsgálták az önkormányzatok egy-egy csoportjának pénzügyi helyzetét, amely többnyire kedvezőtlen képet festett. Az ÁSZ megállapította, hogy önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzete 2007-2010 között romlott, a pénzügyi kockázatok fokozódtak: 77,7 százalékkal nőtt a települések pénzintézetekkel szembeni tartozása. A folyószámlahitel napi átlagos állománya a 2007-es 47 milliárd forintról 2010-re 61,8 milliárd forintra emelkedett, a likvid hitelek döntően már tartós működési és felhalmozási forráshiányt finanszíroztak.

További kockázatot jelent az önkormányzatok gazdasági társaságainak adóssága is. A pénzintézeti kötelezettségek visszafizetéséhez szükséges tartalékok képzéséről az önkormányzatok nagy többsége ugyanis nem gondoskodott. Az adósságrendezési szabályozás átdolgozása tehát valóban indokolt - teszi hozzá az ÁSZ. Valamennyi önkormányzattípusnál a felhalmozási költségvetés minden évben hiánnyal zárult, melynek oka elsősorban az EU-s pályázati lehetőségek által kiváltott fokozott beruházási tevékenység volt. A felhalmozási költségvetés negatív egyenlege miatti eladósodás kezelésének (egyszeri konszolidáció) szabályai azonban nincsenek kidolgozva. A 2010. december 31-én folyamatban lévő beruházások miatt vállalt 1154 milliárd forint jövőbeni kötelezettség finanszírozásához az EU-s és hazai támogatáson, saját bevételen felül további 217 milliárd forint külső forrás bevonása szükséges a középszinten működő és a városi önkormányzatoknál.

A kormány holnap dönt arról, hogy milyen gyakorlati módszerrel kívánja konszolidálni 1956 önkormányzat több mint 612 milliárd forint adósságát.