Bankszolgáltatások: egyszerűbbé válik az ügyfél élete

Nem merültek a feledés homályába a Várhegyi-bizottság lakossági pénzügyi szolgáltatások javítását célzó javaslatai. A miniszterelnök 2006 őszén kért fel független szakértőket arra, hogy készítsenek jelentést a lakossági pénzügyi szolgáltatások piacáról, és tegyenek javaslatokat a problémák megoldására.
NAPI Online, 2008. március 2. vasárnap, 11:08
Fotó:

Az úgynevezett Várhegyi-bizottság jelentéséből adódó kormányzati feladatok koordinálásával a kormányfő tavaly februárban miniszterelnöki megbízottként Gaál Gyulát bízta meg, aki a széles körű szakértői egyeztetés után elkészült javaslatcsomagot augusztusban a sajtónak is bemutatta. A javaslatok egy részének megvalósításához jogszabály-módosítás szükséges, más részüket a bankok önszabályozás keretében oldják meg - tudta meg az MTI a Kormányszóvivői Irodától (KI).


Orvosolta a problémákat a THM

A javaslatok egyik eleme már megvalósult: a THM, EBKM, EHM egységesített meghatározására és közzétételére vonatkozó javaslatot a kabinet tavaly november elején fogadta el és a módosítások 2008. február 1-jével léptek életbe, orvosolva ezzel a lakás- és fogyasztói hitelek piacán felmerülő egyik leggyakoribb problémát.

Védeni kell a lakosságot a reklámoktól

A banki reklámozás területén is jelentős változás várható a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatáról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetésének eredményeként - közölte a Kormányszóvivői Iroda. A pénzügyi reklámszabályozás területén az irányelv szabályai néhány kérdéstől eltekintve úgynevezett maximum harmonizációs kötelezettséget jelentenek.

Az újrakodifikált Ptk.-t a KI tájékoztatása szerint a Pénzügyminisztérium (PM) már véleményezte, az észrevételek feldolgozása az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban (IRM) jelenleg is folyik. A tervek szerint további vizsgálat alá veszik a jelenlegi - egyéb, a területet érintő - szabályokat abból a célból, hogy milyen módon lehetne a fogyasztókat még fokozottabb védelemben részesíteni.

Előtörlesztés csak jelzálogbankban

Az előtörlesztési díj szabályozása kérdésében a KI kiemelte: előtörlesztési díjat a hatályos szabályok alapján csak a jelzálogbankok szedhetnének a jelzálog-hitelintézetekre vonatkozó törvény szabályai alapján, más esetekben a megállapodás semmis. Tekintettel arra, hogy a pénzügyi intézmények szerződésmódosítási díjként számítanak fel díjat az előtörlesztés esetén, a kormány célszerűnek tartja a Ptk. előtörlesztéssel összefüggő rendelkezéseinek pontosítását - közölte a KI.

Egyszerűbbé válna a bankváltás

A bankváltásnál problémát jelentő csoportos beszedési megbízások átirányításának megkönnyítésére a Magyar Bankszövetség javaslatot tett a GIRO által vezetett központi felhatalmazási rendszer kiépítésére. Ehhez azonban meg kell vizsgálni a kapcsolódó pénzforgalmi jogszabályokat, mindenekelőtt a pénzforgalomról szóló MNB rendeletet. A GIRO Zrt. leendő szerepe miatt az adatvédelmi kérdéseket is át kell tekinteni - hívta fel a figyelmet a KI.

A tervezett változás lényege, hogy a beszedéseket lehetővé tévő felhatalmazásokat, ezek módosításait központilag a GIRO kezelné, így bankváltáskor az ügyfélnek a csoportos beszedések átirányításával nem kellene foglalkoznia.


Az önszabályozás keretében vállalt feladatok közül a Magyar Bankszövetségnél már elkészült a bankváltási és a hitelkiváltási útmutatóra vonatkozó javaslat, egyeztetésük folyik a tagbankok körében. A bankokban ingyenesen elérhető útmutatók gyakorlati tanácsokkal szolgálnak majd az ügyfeleknek bankváltás és hitelkiváltás esetén. Az új etikai kódexet várhatóan április végén, május elején fogadja el a bankszövetség elnöksége.

HOZZÁSZÓLÁSOK