Belga módszer segíthet a kilométeróra-meghamisítások ellen

Csak a lebukás veszélye és a retorzió veti vissza a kilométeróra-meghamisítás, az úgynevezett visszapörgetés problémáját; a hasznaltauto.hu a belga rendszer átvételét ajánlja.
NAPI, 2011. december 18. vasárnap, 11:15
Fotó: Napi.hu

Januártól a gépkocsi adásvételekor és a műszaki vizsga során leolvasott kilométeradatok is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba, de ettől még nem lehet azt várni, hogy ezt teljesen megszüntetné a kilométeróra-meghamisítás, az úgynevezett visszapörgetés problémáját - közölte az Eurotax legnagyobb magyar adatszolgáltatója, a hasznaltauto.hu portál az MTI-vel.

A portál 70 ezres hirdetési állományából készített kimutatására hivatkozva úgy véli, a visszatekerést valószínűsíti hogy az eladásra hirdetett kocsik legnagyobb hányada 95-100 ezer, illetve 120-125 ezer kilométert futott. Az adatok szerint az autók 3-4 éves koráig az éves futásteljesítmény még 25 ezer kilométer, majd az időben előre haladva folyamatosan csökken. Előbb évi 10 ezer kilométer lesz az éves futás, majd a kocsik 12 éves korától tovább lecsökken 7 ezer kilométerre.

Januártól bárki kérhet - 1250 forintért - kilométeróraállás-adatot a központi járműnyilvántartóból, korántsem biztos tehát, hogy a valós értéket kapja.

A közlemény idézi a belga példát, ahol néhány év alatt gyakorlatilag megszűntek a kilométeróra visszaállításával kapcsolatos visszaélések azóta, hogy minden szervizeseménykor - legyen az egy szűrő csere - rögzíteni kell a kilométer óra állását. A magyar rendszerben ez a műszaki vizsgán történik, először 4 év után, majd kétévente.

A portál a belga rendszer átvételét javasolja, rámutatva, hogy ezt követően is csak a lebukás veszélye és a retorzió veti vissza a visszatekerést.

HOZZÁSZÓLÁSOK