A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Az útdíjon túl szennyezési díjat is fizettetne a tehergépkocsik üzemeltetőivel a Levegő Munkacsoport (LCS). Érvelésük szerint az Eurovignette-irányelv az út fenntartásának, építésének költségeiből és a gépkocsi környezeti terhelése alapján kiszámított kilométer- és szennyezésarányos útdíj kivetését engedi meg, az előbbit a "használó fizet", az utóbbit a "szennyező fizet" elv alapján. Magyarországon a két díjat külön kellene meghatározni − mondta a Napi Gazdaságnak Vargha Márton, az LCS szakértője. Miután nincs olyan tehergépkocsi, amelynek ne lenne zaja vagy ne szennyezné a levegőt, a szennyezésarányos útdíj egyetlen benzin- és gázolajüzemű  tehergépkocsira és egyetlen útra sem lehet negatív vagy nulla, kivéve − összhangban az EU 1999/62/EK Eurovignette irányelvében foglaltaknak megfelelően − légszennyezés tekintetében az éppen aktuális legkisebb kibocsátási szinteknek megfelelő tehergépkocsikat. Ez a kedvezmény megilletné például 2013 végéig az Euro5 szintet teljesítő tehergépkocsikat.

Az LCS él a gyanúperrel, hogy miután a fejlesztési tárca − szembemenve az Eurovignette előirásaival − nem hozta nyilvánosságra, milyen algoritmus alapján kalkulálta ki a díjtételeket, nem is számolt szennyezésarányos tarifát, és az infrastruktúra-díjból ad majd kedvezményt egyes tehergépkocsiknak. Ezt az LCS nagyon rossz megoldásnak tartja, álláspontja szerint minden tehergépkocsi-kategóriára meg kellene állapítani az Eurovignette-irányelv által megengedett legnagyobb levegőszennyezési és zajszennyezési díjat és azt ki is kellene vetni. A Levegő Munkacsoport emellett úgy véli, nemcsak a gyorsforgalmi és a főutakat, hanem a teljes hazai úthálózatot fizetőssé kellene tenni, ellenkező esetben az alsóbbrendű utakra terelődhet a forgalom.

tarifatervek
Környezetvédelmi kategóriaJ2-J3 díjkat. szorzóJ4 díjkat. szorzó
A (pl. Euro3 vagy felette)0,850,80
B (pl. Euro2)1,001,00
C (pl. Euro1)1,151,20
JárműkategóriaÚtkategóriaNettó díj (Ft/km)Díjkat.szorzók
J2gyorsforgalmi39,291,79
főút16,722,33
J3gyorsforgalmi55,142,52
főút28,944,03
J4gyorsforgalmi85,343,89
főút53,237,40
Forrás: Forrás: NFM

Utóbbi javaslattal nem ért egyet Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Egyrészt azért, mert az útdíj megjelenne a termékek árában, márpedig a lakosságot már nem kellene tovább terhelni. Másrészt pedig azért, mert a használatarányos útdíj alapgondolata az, hogy a külföldi tranzitáló járművek üzemeltetői többel járuljanak hozzá a költségekhez, mint az Eurovignette alapján kiszabható 11 eurós napidíjplafon. Fontos azt is eldönteni, hogy az e-útdíj valójában adó vagy egy szolgáltatásért fizetendő díj − húzta alá a főtitkár. Ha az előbbi, akkor áfamentesnek kell lennie, ha viszont az utóbbi, akkor szolgáltatást kell kapnia az úthasználónak, márpedig ez a több számjegyű utakról − ellentétben a gyorsforgalmi hálózattal − nem mondható el. Karmos szerint az útdíj bevezetésekor indokolatlan volna az externális költségek ellentételezését szolgáló díj alkalmazása, ám a későbbiekben elképzelhető lehet, de ehhez egy sor feltételnek kellene még teljesülnie.

Az MKFE szerint elfogadható az NFM azon terve, hogy a környezetvédelmi besorolás alapján az Euro2-es legyen az alap díjkategória, de az ennél jobb besorolású járműveknél további differenciálásra volna szükség. A tervek szerint az Euro2-esnél jobb besorolásúak 20 százalékos kedvezményt, a gyengébbek pedig ugyanekkora "büntetést" kapnának az alaptarifához képest (lásd a táblázatot). Az egyesület úgy látja, még inkább preferálni kellene azokat, akik eddig is áldoztak flottájuk fejlesztésére, illetve ösztönözni a további korszerűsítéseket, mégpedig úgy, hogy az Euro3-asnál korszerűbb járművekre még nagyobb kedvezményt kellene adni, legalább még egy díjkategória létrehozásával. Erre az Eurovignette-irányelvben szereplő 100 százalékos díjeltérítési lehetőség - vagyis a legmagasabb és a legalacsonyabb tarifa közötti kétszeres szorzó - is mozgásteret adna. Egy nagyobb kedvezmény a 150 milliárd forintos bevételi tervhez képest nem jelentene jelentős kiesést, ám óriási gesztus volna a fuvarozók felé - vélekedett a főtitkár. Hozzátette: a legrosszabb besorolású járműveket üzemeltető vállalkozásokat sem szabad ellehetetleníteni, hiszen emberekről, családokról van szó. Az emberekre hivatkozik az LCS is, ám ők inkább az utak mentén élőket féltik.

Átterhelhető-e az útdíj a megrendelőre?

Nagy változást fog gerjeszteni a fuvarpiacon és a megbízók körében a használatarányos útdíj − mondta Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke a Magyar Fuvarozói Fórumon. Felvilágosító munkára van szükség, hogy a fuvarozók elfogadtassák a megbízókkal, hogy nekik kell kifizetni az útdíjat − ennek a 2013-as keretszerződésekben is meg kell jelennie −, a megbízóknak pedig az árképzésük során kell kalkulálniuk a megnövekedett költségekkel. Ennek kapcsán az MKFE azt szeretné elérni, hogy a fuvarszámlán − német példa alapján − kötelezően kelljen külön feltüntetni a fuvardíjat és az útdíjat. (Ez ahhoz képest változás, hogy nemrégiben a Nemzetgazdasági Minisztérium annak adott zöld utat, hogy a számlán külön lehessen szerepeltetni az útdíjat.) Illúzió, hogy az e-útdíjat egy az egyben át lehet terhelni a megrendelőre, és ezen az sem változtat, hogy külön soron fel lehet vagy fel kell tüntetni a számlán - vélekedett Bognár Zsolt, a Liegl Transport ügyvezető igazgatója a fórumon. Egyetértett Konyár Zsolttal, a Szervíz-Sped ügyvezető igazgatójával abban, hogy a belföldi fuvarozók csak állami ellentételezéssel tudják majd elviselni az útdíj jelentette költségnövekedést. A megrendelők nem kívánnak elfogadni semmiféle költségnövekedést - osztotta meg tapasztalatait Buday László, a Bábolna Sped ügyvezető igazgatója is, aki szintén úgy vélte, hogy az Euro3 feletti kategóriákban tovább kellene differenciálni az útdíjat.