Az RCA képviselői - "ki nem mondottan, de akként értelmezhetően" - haladékot vállaltak az egyeztetések idejére a kilátásba helyezett átalakításokat illetően - mondta Bárány Balázs.
Az RCA anyavállalata, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) a Rail Cargo Hungaria alacsony jövedelmezőségére és a magyar díjtételek emelkedésére hivatkozva nemrég jelentős takarékossági intézkedéseket és létszámleépítést helyezett kilátásba a magyar leányvállalatnál.
Egyelőre helyzetértékelés zajlik - hangsúlyozta Bárány a szakszervezettel zajló egyeztetésekről nyilatkozva. Tisztázni kell egyebek között, hogy valóban évi 6,5 milliárd forintos kiadásnövekedést jelent-e a magyar pályadíjak emelkedése a vállalatnak, ahogy azt a cég állítja. Rámutatott, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) számításai szerint a 2011-ben életbe lépő díjmódosítás kevesebb mint egymilliárd forint többletkiadást jelent a cégnek.
Christian Wenzl, az RCA szóvivője az MTI érdeklődésére azt közölte, hogy a megbeszélések tartalmáról nem áll módjában nyilatkozni. Hozzátette, hogy az egyeztetés nyitott, konstruktív légkörben folyt.
A VDSZSZ közlése szerint a szakszervezet hivatalos értesítést eddig nem kapott létszámleépítésről, de informálisan úgy értesültek, hogy kétezer munkavállalótól akar megválni a Rail Cargo Hungaria. A bécsi tárgyaláson sem leépítésről, sem átalakításról nem tárgyaltak - mondta Bárány az MTI kérdésére. Mindenekelőtt tisztázni kell a vállalat helyzetét - tette hozzá.
"Nem gondolom, hogy az RCA-nak érdeke, hogy konfliktus kerekedjen" - fogalmazott Bárány Balázs. Hozzátette: a VDSZSZ-nek is érdeke, hogy az RCH megtartsa helyét a piacon és olyan jövedelmező legyen, "ahogyan azt a megvásárláskor ígérték". A tárgyalásokon kérte azt is, hogy az RCA vezetése közvetlenül vegyen részt a szakszervezettel történő egyeztetéseken, ne hagyatkozzon kizárólag leányvállalatára.
A szakszervezet szükség esetén akár sztrájkra is kész - mondta Bárány. Ez nem jelenti azt, hogy megfelelő létszámú racionalizálásra ne kerülhessen sor, de erre vannak olyan megoldások, amelyek nem járnak elbocsátással. Ilyen például a közös megegyezés, a más munkakörbe helyezés, vagy a nyugdíjazás - sorolta.
Hangsúlyozta még, hogy véleménye szerint a dolgozókat bizonytalanságban hagyni nagy hiba, az ilyen helyzet a vállalatnak sem tesz jót. A tárgyalások hivatalosan október elején, Magyarországon folytatódnak.
Az ÖBB vezérigazgatója másfél hete egy bécsi sajtótájékoztatón a díjak többszöri és jelentős módosítását rótta fel a magyar kormánynak, és közölte, hogy ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor "radikális átalakítás" várható az RCH-nál. A Rail Cargo Hungaria egy közleményében úgy fogalmazott: a díjtételekről a MÁV Zrt.-vel és a minisztériummal folyó tárgyalások sikerétől függ, hogy folyamatban lévő átfogó korszerűsítési programja milyen mértékű átalakítással jár majd.
Az NFM szerint az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására, az összes pályahasználati díj hat éve gyakorlatilag
változatlan. A díjszerkezet átrendezése, amiről még az előző kormány döntött tavaly év végén, csak a jövő évtől várható. Azt azonban úgy készítették elő, hogy a hatások döntő részben kiegyenlítsék egymást, és a vasúti árufuvarozási szektor összes terhei ne növekedjenek. A szaktárca hozzátette, hogy vizsgálja a jövő évtől életbe lépő díjtételek módosításának lehetőségét, keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.