Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része az év végi szezonban talál gazdára, ami - az otthoni fogyasztás tekintetében - igaz az égetett szeszesitalokra is. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás meghatszorozódik, míg tömény italokból az átlagos havi mennyiség kétszerese fogy ezidőtájt - derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet ConsumerScan adatbázisából. A pezsgővásárlási kedvet két tényező növeli. Amellett, hogy a vásárlók kifejezetten keresik a pezsgőt az üzletek polcain, az év végi akciók is vásárlásra ösztönöznek: minden üzlet igyekszik magához csábítani a vásárlókat. A gyártók és forgalmazók is alacsonyabb áron kínálják az italokat a viszonteladóknak. Míg 2004 egészét tekintve egy üveg pezsgőért átlagosan 444 forintot fizettünk, addig ez az átlagár az idei első félévben 497 forint volt. Sokan évente csak egyszer, az év végén vásárolnak pezsgőt otthoni fogyasztásra. Míg az év végét is figyelembe véve minden második, addig rendszeresen csak minden ötödik család vásárolja ezt a terméket. Vannak tehát, akik évente csak egyszer, év végén vásárolnak pezsgőt, összességében pedig átlagosan évente 2-3 alkalommal vásárolunk ebből a nedűből. Érdekes ugyanakkor a vásárlás intenzitása: aki vásárol pezsgőt, az egyszerre több, átlagosan két üveget, visz a kasszához. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy folyamatosan nő az égetett szeszesitalok átlagára: míg egy liter átlagára 2003-ban 1753 forint volt, tavalyra már 1926 forintra nőtt (ez mintegy 10 százalékos átlagár-növekedést jelent). Ennek következtében 2004-ben az korábbi évhez képest 10 százalékkal csökkent az értékesített tömény italok mennyisége, míg a forgalom értéke mindösszesen egy százalékkal volt az előző évi alatt. Az értékesített spirituszok közül a legnagyobb mértékben, 24 százalékban brandyt vásároltunk 2004-ben, 17 százalékban pálinkát, 9 százalékban pedig whiskyt. A saját márkáknál általános tendencia, hogy inkább a márkázott termékeket kedveljük, bár 2005-ben nőni kezdett a kereskedelmi márkák részaránya is. Míg 2003-ban 3 százalék, 2004-ben 4 százalék, addig 2005 első félévében már 6 százalékot ért el mennyiségben a boltok saját márkás termékeinek aránya. Az égetett szeszek piacán azonban éppen fordított folyamat játszódik le, hiszen 2003. évi 12 százalékhoz képest 2004-ben a teljes forgalomnak már csak 9 százalékát tette ki a saját márkás termékek értékesítése. A kereskedelmi forgalmazás szerkezetét elemezve kiderült, hogy a pezsgők "háza táján" jelentős átszerveződés ment végbe. Az elmúlt évben jelentősen nőtt a hipermarketek (27 százalékról 34 százalékra nőtt részesedésük a mennyiségi forgalomból), valamint a láncba szerveződött kisboltok szerepe (mennyiségi szempontból 12 százalékról 16 százalékra növelték részesedésüket). Ezzel szemben a további bolttípusok mindegyike veszített részesedéséből, legnagyobb arányban a független kisboltok, a szupermarketek, a cash&carry csatorna, valamint a diszkontok. Az égetett szeszesitalok piacán továbbra is uralkodik, sőt növelte is mennyiségi piacrészét a hipermarket csatorna.