Ezért fizetünk többet a kötelező biztosításért

Nagy változás megy végbe a biztosítási piacon, egyre kevesebb a szereplő, az ügyfelek pedig már nem feltételnül a legolcsóbb kötelező felelősségbiztosítást (kgfb) keresik – mondta Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) online szekciójának vezetője csütörtökön.
Szász Péter, 2016. november 17. csütörtök, 12:36
Fotó: Napi.hu

Az ügyfelek mintegy 85 százaléka keresi a legolcsóbb kgfb-t. Korábban ez az arány magasabb volt, azonban az "Astra-hatásnak" köszönhetően egyre tudatosabbak az autósok. Emlékezetes, hogy a román Astra biztosítót tavaly nyilvánították fizetésképtelenné és nagyon sok ügyfélnek szűnt meg a biztosítása. Az alkuszszövetség szerint a csődtől való félelem miatt az ügyfelek 15 százaléka inkább a drágább ajánlatot választja. Ez az arány a következő években még emelkedhet is.

A másik ok ami miatt a magasabb díjat választja sok ügyfél, azok a csomagajánlatok, vagyis kedvezményt kap ha minden biztosítását egy cégnél köti meg és még így is jobban megéri, mint önállóan egy olcsóbb kgfb-t kötni.

A FBMASZ szerint jó hír, hogy az emberek már arra az autósra is gondolnak, akinek kárt okoztak, neki ugyanis egy megbízhatatlan, nem fizető biztosító nagyon sok bosszúságot okozhat. Arról nem beszélve, hogy a baleseti kárbejelenő kitöltésekor komoly konfliktust szülhet, ha valaki egy "rossz nevű" biztosító ügyfele. A szervezet ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a piac sokat tisztult, vagyis ma már a nemfizetés egyre kisebb probléma.

Egyre kisebb a piac

A kgfb-piac folyamatosan konszolidálódik, míg tavaly még 15 szereplős volt, 2017-ben már csak 12 cég ajánlata közül lehet választani. Ezzel együtt helyreállt a kár/díj egyensúly és a piaci szereplők a tavalyi 90-nél jóval kevesebb alkalommal, 62-szer módosították kisebb-nagyobb mértékben tarifáikat. A díjak tavalyhoz képest 10-12 százalékkal emelkedtek.

Az év végi roham is egyre mérsékeltebb, hiszen már csak 120 ezer autós érint, szemben a tavalyi 160 ezerrel és a 2009 végi 1,5 millióval. Az autósok kétharmada már év közben dönt, a többség marad korábbi biztosítójánál.

Ismert, hogy idén már jogszabály tiltja, hogy az új ügyfeleknek kedvezőbb díjat kínáljanak azonos feltételek mellett. Így megszűnik az úgynevezett visszakötés ugyanahhoz a biztosítóhoz. Ez korábban még 30-35 százalékot tett ki.

Mi lesz az MKB-sokkal?

Az idei kampány aktivitását növeli, hogy az MKB Általános Biztosító minden januári évfordulós kgfb-szerződését felmondja majd, így az érintett 25 ezer ügyfélnek mindenképpen új kgfb-szerződést kell kötnie. Az egész évet tekintve 100 ezer ügyfél lehet érintett.

Az ügyfeleknek fontos, hogy mindenképpen válasszanak új biztosítót december 31-ig, rendezzék fennáló tartozásukat, ha negyedéves fizetési ütemezést választottak. Emellett érdemes december 1-ig benyújtani a szerződés felmondását, ugyanis sok biztosító pótdíjat számít fel azokra, akiknek szerződése az előző biztosító felmondása miatt szűnt meg.

Kártörténet

Az ügyfelek fele nincs tisztában azzal, hogy az előző 3-5 évben mennyi kárt okozott. Ez azért gond, mert idén már szinte minden biztosító alkalmaz károkozói pótdíjat, ami az alapdíj száz százalékára is rúghat. Ez azért fontos, mert ha az autós alkuszcégen keresztül köt biztosítást, és a közvetítő nem fér hozzá ezekhez az adatokhoz, akkor teljesen más díjakat számolhatnak ki és az ügyfél rossz döntést hoz. Jelenleg azonban csak a biztosítók férnek hozzá ehhez az adathoz, az alkuszok és az ügyfelek nem.

Utólag azonban már nem lehet eljönni attól a biztosítótól, ahol kiderült, hogy magasabb lesz a díj, az alkuszok annyit tehetnek, hogy tárgyalni kezdenek a biztosítókkal egy kedvezőbb tarifáért.

Ez alapvetően döntéshozói és biztosítói akarat kérdése, de jelenleg nem sikerült konszenzusra jutni. Ennek oka az lehet, hogy az alkuszok jobb pozícióba kerülnének, hiszen pontosabb kalkulációt adhatnának, ez pedig nem feltétlenül érdeke minden piaci szereplőnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

fazakasl, 2016.11.17 17:05

Valójában az egész biztosítói - kötelezőnek mondott kötelezettsége egy jó nagy pénzszívattyús humbug!
Csak itt van rá a példa.
A jó autós az általában s folyamatosan jó bónusz beosztásban van. (legalább B10)
Ámde - ha netán okoz egy balesetet. A bíztosító a következő évben egyből és rögtön két osztállyal visszább minősíti.
Ez aztán a továbbiakban néha elérheti akár a bónusz-osztálybesorolás értékének dupláját is .
És akkor itt jönne a bukfenc ...
Ha az ügyfél helyben kifizeti az okozott kár értékét, akkor azonban megmaradhat eredeti bónusz-besorolásában, s persze a biztosító mindezt megköszöni, de jól van!

Megjegyzésem - ha már egyszer bárki bármikor kifizetheti a netán esetlegesen okozott kára pénzbeni értékét, akkor -
MINEK IDE EGYÁLTALÁN BIZTOSÍTÓ?
Élősködni kissé az autósokon?
Ennek továbbá akkor lenne jogos logikája, ha a kárt nem okozó autósok az év végeztével visszakapnák az év közben befizetett teljes (és/vagy biztosításra megelőlegezett) összeget, avagy annak némiképpen nagyobbik részét.
De ez NEM így működik sajnos!
Azt a biztosítók szépen lenyúlják .... utána persze sírnak, hogy hűű de nagyon ráfizetéses az egész biztosítósdi ....
NOS - Ilyenkor szoktam én általában azt mondani - akkor nem kell tovább csinálni, ha ennyire bukó!
Simán abba lehet hagyni, és persze "el lehet innen menni..." (Itt a külföldi biztosítókra gondolok ...)
A kötelező pedig újabban már sajnos NEM ÍRHATÓ LE A SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓBÓL, mint régebben! (Meg persze a súlyadó is)
Akkoriban én többnyire mindig mindent simán leírtam, mint - "alapítványi befizetésre, avagy közérdekű kötelezettségvállalásra felajánlott összeget" ....
és csodák csodája - nálam sohasem reklamált érte az APEH (újabban már NAV)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html