A NAPI Gazdaság cikke

A mozdonyvezetők múlt heti figyelmeztető sztrájkját követően a hétvégén két újabb vasutas-szakszervezet jelzett munkabeszüntetést. A Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ) a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul november hetedikén a reggeli órákban kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdetett, érdemi tárgyalásokat sürgetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal. Nehezményezték azt is, hogy a MÁV a döntés meghozása, illetőleg a GKM-nek beterjesztett javaslat elküldése előtt nem egyeztetett az érdekképviseletekkel.

A GKM ugyanakkor értelmetlennek tartja a sztrájkokat, mivel megítélésük szerint a jövő évi menetrend előkészítése és a szolgáltatáskínálat kialakítása során a tárca a Regionális Közlekedésszervező Irodákon keresztül folyamatosan egyeztetett az érintett társaságokkal és önkormányzatokkal, és egyébként sem született még végleges döntés a szárnyvonalak bezárásáról. Sőt, a múlt héten közzétett tanulmányuk szerint inkább csak arról van szó, hogy a 38 szárnyvonalat érintő változás során melyek kerülhetnek ki országos kezelésből önkormányzatiba. A helyhatóságok anyagi helyzetére utalva a szakszervezetek mégis inkább bezárásként értékelik a GKM terveit, amelytől évi mintegy 5,5 milliárd forintos megtakarítást vár a kormány.

Ugyancsak az illetékes - szociális és munkaügyi - tárca érdemi reakcióhiánya miatt sztrájkol a Kapos Volán 400 autóbusz-vezetője, és szervez tüntetést a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ)a minisztérium épülete elé. Erre egyébként 1200-1500 dolgozót várnak. A sofőrök azért állítják le ma reggel öttől két órára a járműveket, mert a nyugdíjkorkedvezményüket még mindig járműtípusokhoz kötik, és ezen évek óta nem tudnak változtatni. A jogszabály szerint ugyanis csak az a sofőr hagyhatja abba idő előtt a munkát, aki 1992 előtt gyártott buszt vezet. A korkedvezményes nyugdíjazás épp napirenden lévő változtatása során sem tudták elérni azt, hogy javaslatukról érdemben tárgyalhassanak. Követelik, hogy a közlekedésben dolgozó karbantartók is kerüljenek bele a kedvezményre jogosító munkaköri jegyzékbe, és azt is, hogy az állam vállalja át a közszolgáltatást végző társaságoktól a korkedvezmény-biztosítási járulékot. A Volán-társaságoknál ez 2008-ban mintegy 400 millió forintot tenne ki, ami veszteségként jelenik meg a cégeknél.

A munkáltató Kapos Volán ugyanakkor a Somogy megyei Munkaügyi Bírósághoz fordult, mivel megítélése szerint előzetes egyeztetés nélkül, egyoldalúan lépett a szakszervezet. A helyi szakszervezeti bizottság tájékoztatása szerint a KKSZ még október 8-án levélben fordult a munkaügyi miniszterhez, akinek a sztrájktörvény szerint öt napon belül ki kellett volna jelölnie a szakszervezettel tárgyaló bizottság tagjait, ám ez eddig nem történt meg. A KKSZ szerint egyébként a többi Volán-társaság dolgozói is demonstrációkat fontolgatnak.

A szakszervezetek egyre több esetben tartják szükségesnek a tárgyalások tüntetésekkel való nyomatékosítását. November 10-én például 5, csaknem hatszázezer taggal bíró szakszervezeti konföderáció szervez demonstrációt az egészségbiztosítás reformja ellen, követelve a parlament előtt lévő tervezet visszavonását az Egészségügyi Minisztériumtól. Az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége, az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége, a Munkástanácsok Országos Szövetsége és a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma azt akarja elérni, hogy a szerintük átgondolatlan, kiforratlan, és a társadalmi kontrollt nélkülöző koncepció helyett kezdődjön meg egy társadalmi egyeztetésen alapuló új tervezet kidolgozása.

Elsőként egyébként a Liga Szakszervezetek indult harcba a nyugdíjrendszer, az egészségügy és a társadalombiztosítás átalakítása ellen. Az érdekképviselet november 21-én tiltakozó tüntetést szervez a fővárosba. Vidéki tüntetésekről egyelőre nem érkezett hír, de mint Gaskó István, a Liga elnöke fogalmazott, addig még bármi megtörténhet. Az üzleti biztosítók bevonását, valamint a jövőre tervezett nyugdíjváltozásokat ellenző kezdeményezést támogatja többek között a Magyar Orvosi Kamara, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Munkástanácsok Szövetsége, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, valamint a Professzorok Batthyány Köre.

A Liga emellett országos ágazati sztrájkokat is kilátásba helyezett, amelyek a megmozdulások fő céljai mellett minden bizonnyal helyi követeléseket is tartalmaznának, mint például a pedagógusok tiltakozása a kötelező óraszámok emelése ellen. Egyelőre a közlekedésben, a villamosenergia-iparban, az egészségügyben és a közoktatásban szervezkedünk - mondja Gaskó István. A vasutasok a hetedikei figyelmeztető sztrájkot követően 21-ére egy hatórás munkabeszüntetést fontolgatnak. Azt még nem tudni, hogy végül hol és mekkora munkabeszüntetésre kerül sor, annyi azonban bizonyos, hogy a szakszervezet többszöri kérése és a Miniszterelnöki Hivatallal folytatott levelezése ellenére sincs még kormányzati tárgyalópartnerük. Az elnök szerint jövő hét végére megszülethetnek az esetleges ágazati sztrájkokról szóló döntések. Amennyiben a demonstráció sikertelen, a tanulságokat levonva tovább folytatják a tiltakozásokat. Folytatódik a kereskedelmi dolgozók szabad vasárnapért indított demonstrációsorozata is.