Viszonylag gyakran jelenik meg a sajtóban a hír arról, hogy a Magyarország légterébe belépő utasszállító repülő nem vette fel a kapcsolatot a légi irányítással, ezért riasztani kellett a légvédelmi készenléti szolgálat Gripen repülőit. Ezek "elfogják", azonosítják a szabályszegő gépet, amely rendszerint innentől már szabályosan halad tovább. A jövőben ez nem lesz olcsó mulatság a szabályszegő gép üzembentartójának.

A tervezet úgy fogalmaz, hogy a légvédelmi készenléti szolgálat riasztásából eredő költség megtérítésére köteles a légijármű üzemben tartója, ha az általa üzemben tartott légijármű szakszemélyzete okozta felróható magatartásával - szándékosan vagy gondatlanul - a riasztást eredményező eseményt.

Riasztást eredményező eseménynek a légtér megsértése, annak jogosulatlan igénybevétele, továbbá az azonosítatlan vagy pedig ismeretlen szándékú repülés számít.

Ilyenkor meg kell téríteni a légvédelmi készenléti szolgálat riasztásából eredő költségét, amely az üzemanyag költséggel egyenlő. Viszont nem kell fizetni, ha a bajba jutott légijármű segítségére sietnek a Gripenek.

A költséget a katonai légügyi hatóság állapítja meg, de előtte megkérdezi a vétett repülőgép üzembentartóját. Amennyiben jogosnak véli a költség megtérítését, úgy a Honvédelmi Minisztérium gondoskodik annak a behajtásáról.

A kép forrása: Pixabay.