Hogy állunk a blicceléssel? - Itt vannak a számok

Idén az első fél évben összesen 72 ezer pótdíjfelszólítást küldött ki az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., amiből eddig hatszázmillió forint bevétel származott, az előző években kiszabott pótdíjakkal együtt összesen több mint 850 millió forint − tudtuk meg a társaságtól.
Diószegi József, 2012. július 9. hétfő, 06:00
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A hazai gyorsforgalmi utakon nemzetközi viszonylatban csekély a "bliccelők" száma: az európai matricás rendszerek esetében egy−három százalék közötti az átlag. Magyarországon ez a 1,5 százalékot sem éri el. Tavaly mintegy 170 ezer pótdíjas esetet dolgozott fel az ÁAK, 2010-ben pedig az alap felszólítások száma 173 ezer, míg 2009-ben 198 ezer volt.

Az elmúlt évben 1,7 milliárd forint bevétel származott a pótdíjbefizetésekből. Általánosságban is elmondható, hogy a fizetési hajlandóság a pótdíjak esetében évről évre javul, hiszen a pótdíjra felszólító levelek száma folyamatosan csökken. Akik a díjat a második felszólító levélre sem egyenlítik ki, azok ügyeit az ÁAK behajtó ügyvédi irodának adja át.

A fix és mobil kamerás ellenőrzés mellett 2012-től ismét elindult a megállításos ellenőrzés, amit eddig csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság végezhetett. A személyes jelenlét várhatóan a tranzitforgalomra, a külföldi úthasználók vásárlására is pozitív hatással lesz. A helyszíni, megállításos ellenőrzés kapcsán már rövid idő alatt pozitív eredményekről számolt be az ÁAK, persze esetenként együtt dolgozik a rendőrséggel, a NAV-val és az NKH munkatársaival.

Az akciókban a magyar hatóságokon kívül nemegyszer cseh, lengyel, osztrák és horvát kollégák is segítenek, hogy a külföldi átutazókkal könnyebb legyen a kommunikáció. Az ilyen ellenőrzések során a pótdíjat a helyszínen is be lehet fizetni (készpénzben − forintban és euróban −, valamint bankkártyával). A helyszíni befizetések aránya átlagosan hetvenszázalékos. Így nincs szükség levelezésre, a tulajdonos/üzemben tartó felkutatására, valamint a külföldi bliccelők is azonnal kiszűrhetők, akiknek az aránya igen jelentős, mintegy hetven százalék.

Külföldiek esetében az ÁAK Zrt. gyakran nehézségekbe ütközik a pótdíjak beszedése során, aminek az az oka, hogy a jelenlegi EU-szabályozás csak a bírságok esetében rendezi az adatszolgáltatást, a pótdíjak kiszabásához még nincs egységes jogi platform. Ráadásul az adatszolgáltatás díja is eltérő az egyes országokban. Ez alapján, azaz a szabályozás hiányában vannak olyan EU-tagállamok, ahol nem adnak ki adatot − információink szerint több szomszédos országban is volt már erre példa. Azokban az országokban, ahol hozzá lehet jutni a szükséges műszaki/tulajdonosi adatokhoz, illetve a megállításos ellenőrzés során begyűjtött adatok alapján az ÁAK jelenleg is küld ki felszólító leveleket külföldieknek.

HOZZÁSZÓLÁSOK