A kormány 2020. november 23-tól tette ingyenessé este 19 óra és reggel 7 óra között a kereskedelmi célú parkolási létesítmények használatát. Vagyis azóta be lehet állni a plázák mélygarázsaiba, a szupermarketek zárt vagy nem zárt fizetős parkolóiba éjszakára, reggel viszont érdemes időben elhagyni a területet, mert az üzemeltetők 7 óra után már pénzt kérhetnek.

Az intézkedésnek nem volt túl nagy visszhangja, ami érhető is, hiszen negatív hatásai meg sem közelítik az ingyenes köztéri parkolásét. Az utóbbi az önkormányzatoknak - már amelyiket nem kárpótolnak - okoz veszteséget, megnöveli a forgalmat és nehezíti a helyi lakosok életét.

Akad azonban olyan kereskedelmi egység, ahol az ingyenes parkolás megnehezítette a vásárlók és az üzemeltetők életét is. Az újbudai Kondorosi úton lévő Reál áruház méretes parkolója például megtelik esténként, reggel pedig az üzemeltetőnek tömegével kell a szélvédőre tűzött papírral figyelmeztetni az autósokat, hogy jogtalanul tartózkodnak a parkoló területén és kilátásba helyeznek egy 10 ezer forintos parkolási díjat is.

A környéken rémálom a parkolás, a hatalmas Kondorosi lakóparkban nem minden autósnak jut hely és mivel az utcán kijelölt parkolók száma erősen korlátozott, ők messzebb, a panelházak tövében tehetik le autójukat, ha szerencséjük van. A közeli benzinkúton minden szabad területet bójákkal "védenek", ha valaki ott szeretné letenni az autóját, a benzinkutasokkal kell tárgyalni a bérleti díjról, ráadásul a környéken rendszeresen portyáznak a közterület-felügyelők és szinte mindig találnak olyan autót, amelyre rátehetik a kerékbilincset.

Nem véletlen, hogy a Reál hatalmas parkolója népszerű lett. A kormányrendelet hatályba lépését megelőzően az áruház sorompója napközben nyitva volt, záróra után azonban csak azok hajthattak be, akiknek bérelt helyük volt. A kötelező nyitva tartás óta nem csak a kijelölt helyek telnek meg, néha az autósok minden olyan négyzetmétert kihasználnak, ahol még nem akadályozzák a többieket. A Kondorosi lakópark belső Facebook-csoportjában pedig van, aki arra panaszkodik, hogy a bérelt, rendszámra szóló helyét is elfoglalták.

A Sparokban és az Aldikban nincs gond

A rendelkezés a Sparnak is több egységét érinti, de lapunk kérdésére azt írták, hogy nem jelentős a parkolók kihasználtsága este 19 és reggel 7 óra között. Ahol problémát okoz a parkolás - például lakótelepek közelében - ott ez a kormányrendelettől függetlenül is fennáll.

Az Aldinak mindössze 8 üzletét érinti az ingyenes parkolást előíró jogszabály. Ezekben a parkolóhelyeknek mindössze 10 százalékát használják az érintett időszakban, a cégnek pluszköltségei nincsenek - tájékoztatott az Aldi. Az áruházlánc tapasztalatai szerint az autósok nagy része elhagyja a parkolót az ingyenes időszak lejárta előtt, ebből eddig nem adódott probléma, és nincs konfliktus a vásárlókkal sem.

A plázák is megoldják

A budapesti Lurdy Házban a rendelkezés életbe lépése óta átlagosan kétszer annyi az autó este 7 után, de a legfrekventáltabb időszak továbbra is a nappali. Az éjszakai parkolási lehetőség miatt a takarítást át kellett ütemezni, amely némi többletköltséget jelent, ahogy az alapvető fény, biztonsági berendezések, parkolási rendszer működtetése és karbantartása is - közölték lapunkkal.

A Westend csak annyit közölt, hogy megfelelnek a kormányrendelet előírásainak és a parkolóhelyek kihasználtsága viszonylag alacsony az éjjeli időszakban. A parkolás egyébként 7 és 10 óra között is ingyenes a plázában.

A MOM parkban átlagosan 20-30 autós áll bent éjszaka, ez a helyeknek mindössze 3-4 százalékát teszi ki. Az autósoknak mintegy fele hagyja el időben a parkolót, a többieknek már fizetniük kell a díjat. Az üzemeltető többletköltségekről nem, inkább kieső bevételről írt lapunk kérdésére. A plázában hétköznap minden megkezdett félóra után 190 forintot kell fizetni, szombaton az első óra ingyenes, vasárnap és ünnepnapokon viszont egyáltalán nem kell fizetni.