Katasztrófa a magyar utakon - miért mennek szembe a forgalommal a sofőrök?

Rövid időn belül két autós is rossz irányba hajtott fel a sztrádára, amiért az életükkel fizettek. Nemrég egy anya a fiával az M5-ösön ütközve egy vétlen autóst is megölt, most egy 79 éves sofőr ment szemben 6 kilométert, majd karambolozott a 4-es főút osztott pályás, 2x2 sávos szakaszán. Ő meghalt, felesége súlyosan megsérült, a vétlen sofőr túlélte. Nem elég a stoptábla, sokkal erősebb figyelmeztetés kell! - értékel a ripost.hu
K. Kiss Gergely, 2019. szeptember 24. kedd, 09:10
Fotó: Shutterstock

Szinte megismétlődött a két héttel ezelőtti M5-ös autópályán történt baleset vasárnap délután Törökszentmiklós mellett. A 4-es főút frissen felújított, 2x2 sávos, szalagkorláttal elválasztott szakaszára a forgalommal szemben hajtott fel egy piros Suzuki, aki jó 6 kilométert hajtott szemben a forgalommal. Az út vége végzetes volt: frontálisan ütközött egy fehér Mercedessel.

Így lesz a lehajtósávból felhajtósáv

Miért van az, hogy a több éve vezető autósok is szembe mennek fel autópályára vagy a szalagkorláttal elválasztott, kétszer két sávos autóútra, illetve a kisebb településeken az egyirányú utcákba? - kérdezte a ripost Pausz Ferenc közlekedés biztonsági szakembert.

Egyszerű a válasz: mert benézik. A behajtani tilos tábla valószínűleg nem elég! Jó lenne, ha mindenhol ott lenne a sárga táblás nagy tenyér, amit pár helyre már kitettek, ennek messziről "üvöltenie" kéne, akár a felirattal is, hogy "Erre ne!" Sokat vitatkoznak azon, hogy egy bizonyos kor után vegyék el a jogosítványt. Láttam már 20 évest is, aki nem tudott vezetni és olyan 60-ast is, aki meg tud. Szerintem egy megfelelő orvosi vizsgálat után idősebb korban sincs akadálya a jogsi engedélyezésének" - vélekedett a portálnak a szakember.

Vannak helyek, ahol már ott a tenyértábla

Budapesten húsznál is több híd-, illetve sztráda, továbbá osztott pályás felhajtójához helyezett ki a Budapesti Közlekedési Központ tenyértáblát. Ezek a másfél négyzetméteres méretükkel és rikító neonsárga alapjukkal a tekintetet magukra vonzó figyelmeztetések fekete tenyeret, Stop táblát és Stop! feliratot ábrázolva figyelmeztetik az óvatlan sofőrt. A számos autópályát és autóutat felügyelő Magyar Közút jelezte a ripost-nak, hogy a legveszélyesebb helyeken az út mindkét oldalán élénksárga behajtani tilos táblákat raktak ki. Ám a mostani baleset tanulsága az: jó lenne, ha mindenhová kikerülnének ezek a táblák, lehetőleg minél feltűnőbben!

Így enyhíthető a baj

Ha a tiltások és figyelmeztetések ellenére valaki véletlenül mégis rossz irányból hajt egy főútra, akkor kapcsolja be a vészvillogót és óvatosan közelítse meg a leállósávot. Ahol nincs leállósáv, ott próbáljon meg a lehető legjobban lehúzódni. A vészvillogó alkalmazása mellett az autóban maradva hívni kell a rendőrséget, hogy segítsenek az útról való biztonságos lejutásban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

efi99, 2019.09.25 16:38

@lamlam:
Szlovákiában.
Egyébként meg mi köze a sebességhatároknak ahhoz, hogy valaki 200 autóval szembemegy ?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2019.09.25 08:07

A probléma összetett:
Sok háziorvos megadja sajnos az alkalmasságit ismerősének annak ellenére, hogy látása már nem felel meg. De hallottam olyanról is, hogy meg lett fenyegetve, amit felháborítónak találok.
Jogsit ugyan nehezebb lett "venni", de az új technika az, hogy külföldi jogsit vesznek (majd honosítják). Nem egy vidéken élő sofőrről tudok, kinek van jogosítványa, de írni-olvasni nem tud. Hogy lehet ez?!
A rendőrség pénzbehajtó szervezet lett, nem rendfenntartó. Nem célja a törvények betartatása, csak a büntetések osztása. A pénzbüntetés nem fogja ösztönözni az embereket a szabályok betartására. Lásd a "horrorkaravánokat" .
Sebességhatároknak nem sok köze van a balesetekhez, és teljesen mindegy mennyivel hajtottál balesetkor, ha a rendőrség lesöpri azzal, hogy a körülményekhez képest nem megfelelő sebességet választottál.
Az emberek hihetetlen feszültek, sietnek, türelmetlenek és sajnos vezetés közben sokszor jár máson az eszük.
Abszurdnak tekintem azt az élethelyzetet is, mikor a 30millás Audiban a fószer kézben tartott telefonnal hajt. Akinek annyi esze nincs, hogy a kocsiba beépített kihangosítót használja, attól mit várunk el?

Sajnos azzal se ártana tisztában lenni sofőrként, hogy bármikor felléphet olyan körülmény is, mely elkerülhetetlenné teszi a balesetet: pl. elém fényes nappal, lakott területen, 35km/h sebesség mellett rohant a házak közül takarásból egy őz féktávon belül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lamlam, 2019.09.25 01:41

Érdekes dolog ! Egyrészt felső korhatárt szabnának egyesek a vezetést illetően , ugyanakkor azon kisérleteznek hogy 140 km / óra sebességre emelnék a megengedettet .Mire is fel ? Több hulla legyen ?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rumpundli, 2019.09.24 22:26

Hogy miért hajtanak fel, de miért mennek minden villogás dudálás ellenére? Ha sárga kéz tábla lenne, ezt az sem akadályozta volna meg: https://infostart.hu/belfold/2019/09/11/videora-vettek-ahogy-az-m5-oson-a-forgalommal-szemben-a-halalba-szaguld-egy-autos
Persze lehet egyből, idősektől el a jogsit, kerékpárost rendszabályozni, meg hasonló dolgokat harsogni. Attól még ez a pár eset megtörtént, és a jövőben is lesz pl. a buliból kissé ittasan, vagy csak belőve elinduló társaság. Fognak még a haverokkal versenyezni stb. De ezek nem jelenleg is működő KRESZ hibája! Balgaság egyből szabályokat odavetni! Persze szörnyű a baleset, de a közlekedés veszélyes (még lovon is). Ezt mindenkinek tudnia kell!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.09.24 20:10

@Fishriver:
"Egyébként- nem a témához szorosan kapcsolódva- a bringásokat is kötelezni kell valamilyen- akár csak egy KRESZ vizsga- közlekedés biztonságot növelő vizsga letételére. "
Fokozom!
A Nemzeti Alaptanterv részévé tenném a KRESZ oktatást. Tanítanák és osztályoznák ahogy a matekot. Lehet, hogy ezzel többre mennek, mint a hittan órákkal. Ezt nem vallásellenesség okán írom, hanem itt a gyerekek életéről van szó.
Ja és innentől büntetném is a szabálytalankodókat, nem elfordítja a rendőr a fejét.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html