A magyar vasút szállítási sebessége katasztrofálisan lassú; a közlekedésfejlesztési célok kijelölésekor fontos figyelembe venni, hogy már a meglévő tranzitforgalom lebonyolításában is probléma a vasúti pályák állapota - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Már a meglévő magyarországi áruszállítási tranzitforgalom lebonyolításában is probléma a vasúti pályák állapota: ezért a szállítók vagy kikerülik az országot, vagy közútra terelik a tranzitforgalmat - fogalmazott Fónagy János a 48. Közgazdász-vándorgyűlésen.
A politikus szerint a vasút rendbetétele kulcskérdés egy ország gazdasági rendbetétele, fejlesztése szempontjából. A leépítési folyamat olyan spirál, amely egyre mélyebbre vezet - tette hozzá. A fejlesztési döntéseknél szerinte nem azt kell nézni, hogy most hányan használják a vasutat, hanem abban kell gondolkodni, hogy milyen lehetőségek lennének kiszámítható, javuló működés mellett.
A problémák között az államtitkár egyebek mellett a vasútra vitt közúti teherszállítás, a gördülő országút uniós dotációjának megszűnését említette.
Fónagy szerint elsősorban az ukrán és román határ irányában a Szolnok központú vasúti forgalmunk kihasználatlan. Szolnok sorsa Záhonnyal is szorosan összefonódik, ami pedig a távol-keleti vasúti forgalom kapuja is - hiba lenne ezt a lehetőséget kihasználatlanul hagyni - mondta az államtitkár.
A tranzitútvonalak között is verseny zajlik, és észre kell vennünk, hogy a korábbi domináns Kelet-Nyugat irányú útvonal mellett egyre inkább felértékelődik az Észak-Dél, illetve a Nyugat és Dél-Kelet közötti forgalom - állította az államtitkár.
A magyar közúthálózat fejlesztéséről szólva Fónagy János az országhatár mellett körkörösen futó M9, illetve a hosszanti irányban építendő M8 autópálya fontosságát emelte ki.
Felsmann Balázsnak, korábbi államtitkárnak a használatarányos útdíjfizetési rendszerre vonatkozó kérdésére felelve Fónagy János azt mondta, a kormány be fogja vezetni azt "a reálisan legközelebbi időpontban".
A magyar közlekedésnek ezzel együtt vannak olyan - elsősorban szabályozási - kérdései, amelyeket ugyancsak meg kell oldani. Ilyen a személyi közlekedésre vonatkozó törvény, aminek az egységes menetrendről, az egységes tarifa- és kedvezményrendszerről, az ugyancsak egységes műszaki fejlesztésekről, illetve a garantált kiszámítható közösségi közlekedési állami támogatásáról, finanszírozásáról kell szólnia.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.