Kemény dolgok jöhetnek még a kutakon

A korábbi hónapokhoz képest jelentősen emelkedett a benzin és a gázolajfogyasztás szeptemberben, azelőtt, hogy a kormány olajárhoz kötött jövedéki adó-emelése megdobta volna az árakat. A szeptemberi "betárazás" okos döntés lehetett, de az árak már akkor is növekedtek, csak nem az adók, hanem a tornádók miatt.
Szász Péter, 2016. október 19. szerda, 11:12

A korábbi hónapokhoz képest jelentős mértékben, 7,8 százalékkal nőtt itthon a benzin és 10 százalékkal a gázolajfogyasztás szeptemberben éves bázison. A kormány októbertől emelte meg a benzin és a gázolaj jövedéki adóját, vagyis nem kizárt, hogy sokan előbbre hozták tankolásukat az áfával együtt 6,35 és 12,7 forintos drágulás miatt. A naptárhatás kizárható, hiszen 22 munkanap volt tavaly és idén is.

A gázolajfogyasztás a nyári hónapokét is túlszárnyalta és majdnem elérte a 300 millió litert, míg benzinből több mint 150 millió fogyott - derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jövedéki adataiból, amely a teljes magyarországi kúthálózat adatait tartalmazza.

Aki előrehozta a tankolást biztos spórolt, az üzemanyag-drágulás már szeptemberben elkezdődött, annak ellenére, hogy a Brent kőolaj ára nem változott, a benzin mediterrán piaci jegyzésárai is stagnáltak, a gázolajé pedig csökkent is egy kicsit. A forint is minimális mértékben erősödött a dollárhoz képest. Ami biztosan emelkedett, az a Mol és a Slovnaft finomítói árrése az augusztusi 4,9 dollárról 6,9 dollárra a hordónként, ez azonban csak egy tétel a sok közül. Augusztusban a benzinért 324, a gázolajér pedig 323 forintot kellett fizetni a KSH szerint, míg a szeptemberi átlagárak ennél 10-10 forinttal voltak magasabbak, vagyis 334, illetve 333 forint.

Nem a kutak áraztak, csak Amerikában tombol a szél

A komoly piaci verseny miatt nem valószínű, hogy a kutak előre emeltek volna az októberi adóemelés előtt - mondta lapunknak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Az üzemanyag végfelhasználó árának emelkedésében az is közrejátszhatott, hogy az amerikai hurrikán-veszély leálltak egyes finomítók, így több üzemanyagot exportálhattak Európából.

Hasonló okokat említ a GKI Energiakutató Kft. is szeptember eleji benzinár-elemzésében, hozzátéve, hogy az USA-ban több finomító karbantartása miatt is nőtt a benzinexport lehetősége.

Zárul az olló

Szeptemberben a benzin mindössze 13, a gázolaj 16 forinttal volt olcsóbb, mint egy évvel korábban. Ilyenre azóta nem volt példa, hogy az olaj és az üzemanyagok ára 2014 végén zuhanni kezdett. A kis különbséget ugyanakkor nem csak az eredményezte, hogy idén drágul az üzemanyag, hanem hogy tavaly szeptemberben kezdődött az olajáresés "második hulláma". (Ennek vége lett januárban a 3-assal kezdődő Brent jegyzésár és a rövid ideig kettővel kezdődő üzemanyagár).

Forrás: KSH, Napi.hu-gyűjtés

A kis árkülönbség és a fogyasztás növekedése miatt 1,5 éve most először fordult elő, hogy többet hagytak az autósok a kutakon, mint egy évvel korábban. A 99 milliárd forint 6,6 milliárddal több, mint tavaly ilyenkor. A kis árkülönbség megjelent a KSH inflációs statisztikájában hiszen az üzemanyagok 3,9 százalékkal voltak csak olcsóbbak szeptemberben, mint egy évvel korábban. Ennél kisebb mértékű árcsökkenésre utoljára 2014 novemberében volt példa.

Azóta tovább drágult

Az üzemanyag legutóbb október 14-én drágult azóta a gázolajért 360, a benzinért 347 forintot kell fizetni átlagosan. A Brent ára október óta stabilan 50 dollár felett áll, köszönhetően az OPEC kitermeléskorlátozási megállapodásának.

Az ugyanakkor már most látszik, hogy a jövedéki adó-emelés egy olyan időszakban találta meg a magyar autósokat, amikor a piaci viszonyok is az üzemanyagár-emelkedés irányába hatnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK