Kemény viták folynak a külügyi és a gazdasági tárca között - kommentálta a külgazdasági szakdiplomata (kgsz) hálózat átszabásával kapcsolatos folyamatokat egy az ügyhöz közel álló forrásunk. Ennél finomabban fogalmaz Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter válasza Oláh Lajos országgyűlési képviselőnek adott válasza. Matolcsy szerint egyeztetések folynak a Külügyminisztériummal arról, hogy mely állomáshelyeken lesz váltás az idén, illetve továbbra is vizsgálja a nemzetgazdasági tárca az új külgazdasági szakdiplomata állomáshelyek létesítésének lehetőségeit, a külgazdasági koncepció "keleti nyitás - nyugati tartás" célkitűzéséből kiindulva. A miniszteri tájékoztatás konkrét helyszíneket nem említ, de tavaly ősszel Hidvéghi Balázs, az NGM külgazdaságért felelős helyettes államtitkára - aki azóta távozott a tárcától - arról beszélt lapunknak, hogy a külkereskedelmi forgalom hangsúlyváltásának nyomán módosul a külgazdasági szakdiplomata-hálózat fókusza is − jelenleg 91 főből 61-en még Európában dolgoznak.

Másfél évvel ezelőtt Dobos Erzsébet, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnöke lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a szakdiplomata-hálózatot Dél-Amerikában is erősíteni kellene, mert az olyan hatalmas piacnak számít, amely nem elérhetetlen a magyar cégek számára. Erre rímeltek Hidvéghi szavai is, aki szerint a keleti nyitásba belefér a Távol-Kelet éppúgy, mint - körbeérve a földgömbön - a latin-amerikai piacok, de a régiós együttműködés is.

Úgy tudjuk, a két tárca közötti feszültség egyik oka, hogy a külügy nem ritkán saját érdekei mentén szeretné bővíteni a kgsz-hálózatot, illetve egyes esetekben ott szeretne további szakdiplomata-kihelyezéseket, ahol már eleve van magyar külképviselet, de csak kis létszámú. Ezek a helyszínek viszont nem mindig esnek egybe a külgazdasági szakmai érdekekkel. További konfliktusforrás, hogy minisztériumok közötti megállapodás értelmében egy szakdiplomata a munkaidejének legfeljebb negyedében dolgozhat a külügynek, ám ezt nehéz betartani akkor, ha például egy kisebb létszámú külképviselet vezetőjét - szabadságolása idején - a szakdiplomatának kell helyettesítenie.

A nemzetgazdasági miniszter válasza alapján az új állomáshelyekre az év második felében várhatók kihelyezések. Úgy tudjuk, a nyári hónapokban szoktak megtörténni a váltások, az ezt megelőző felkészítési, átvilágítási folyamat két-három hónapig tart, így elméletileg márciusban ki kell derülnie, hol lesz személycsere és hol nyitnak új állomáshelyeket.