Kiakadtak a kormányra a fuvarozók

Az EKÁER bevezetésének elhalasztását, az útdíjrendszer hangolását és hatékony piacvédelmet követelnek.
Napi.hu, 2014. december 18. csütörtök, 12:50
Fotó: Napi.hu

Az útdíjrendszer (HU-GO) nincs kész, az elemi útdíjköteles szakaszok használatának újradefiniálása nem történt meg, így elvileg továbbra sem használatarányos a rendszer - közölte a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). A rendszer továbbra sem biztosítja a külföldi járművek környezetvédelmi besorolásának ellenőrizhetőségét, ami versenyhátrányt okozhat a magyar vállalkozásoknak. Mindezt tovább súlyosbítja, hogy bár a szabályszegések aránya a hazai és külföldi vállalkozások vonatkozásában 40-60 százalék, a bírságok megoszlása 88-12 százalék, mely 11 milliárd forintos versenyhátrányt okoz a hazai közúti közlekedési szolgáltatóknak. A fuvarozók szerint a jóhiszemű úthasználókat tovább sújtja, hogy nincs különbségtétel a szándékosság és a tévesztés között, mely alkalmanként 165 ezer forintot jelent egy vállalkozásnak. Némi könnyebbséget jelentene, ha működne a kilátásba helyezett riasztási rendszer, ám ez még mindig nem valósult meg.

A rendszer anomáliái ellenére az útdíj 5 százalékos emelését és hálózati kiterjesztését helyezték kilátásba, ami az egyesület véleménye szerint nem elfogadható és indokolatlan.

Az MKFE elengedhetetlennek tartja továbbá a bírságrendelet módosítását és annak a társadalmi egyeztető szervezetnek a felállítását, amelynek az útdíjtörvény és a végrehajtási rendelet szerint 2013. október 1-je óta működnie kellene.

Piacvédelmet sürgetnek

Hozzátették: a magyar fuvarozó vállalkozások piaci kilátásait tovább rontja, hogy Magyarországon még mindig nem működik hatékonyan a piacvédelem, a külföldiek térnyerése tovább tart. A bilaterális kapcsolatok és engedélyek felülvizsgálata érdemben nem kezdődött meg - sorolja az egyesület. Hozzáteszik: további megoldandó feladat az engedélyek megfelelő ellenőrzése, melynek jelenleg sem az anyagi, sem a személyi, sem a technikai feltételei nem elégségesek. Szükséges a jogszabályi környezet további módosítása.

Halasztani kéne

Az MKFE szerint az ágazatot érintő általános szakmai probléma, hogy a jogalkotás nem veszi figyelembe a felkészülési időt. Erre példa a 2015. január 1-jén bevezetésre kerülő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) is, melyről még mindig nincsenek részletes információk, továbbá sem a felhasználói felület, sem a rendszer nincs kész. A kormány végrehajtó és jogalkalmazó szervei a fuvarozói érdekképviseletekkel folytatott "konzultációk" keretén belül sem tudtak részletes ismertetést adni, operatív információkkal, részletszabályokkal segíteni a felkészülést. Ezért azt javasolják, hogy január 1-jével ne vezessék be a rendszert, illetve a bevezetésre egy hosszabb felhasználói tesztidőszakot követően kerüljön sor.

Nem csak az MKFE akadt ki az EKÁER miatt, hanem a szintén a közúti fuvarozókat képviselő NiT Hungary is. A szervezet - amely közel 3000 regisztrált vállalkozást tömörít - úgy látja, hogy az üzemanyagok árának csökkenő tendenciája nem kompenzálja azoknak az intézkedéseknek és külső eseményeknek a hatásait, melyek a hazai közúti fuvarozás költségeit jelentősen növelik

A NiT Hungary elnöksége - elfogadva és támogatva az EKÁER bevezetésének nemzetgazdasági megfontolásait és indokait - úgy látja, hogy a teljes hazai közúti szállítmányozási alágazat működését alapvetően befolyásoló rendszer kizárólag felkészülési időszak biztosításával, minimum 3 hónapos tesztüzem mellett vezethető be.

Kezdeményezik az EKÁER-t meghatározó jogi szabályozás olyan irányú módosítását:
 mely a fuvarozás alatt álló, a hatóság által jogsértés miatt csomag- vagy raktérzárral zárolt termékek vonatkozásában a fuvarozók által elszenvedett anyagi károk jogszabály erejénél fogva történő mindennemű jogi eljárás nélküli megtérítését eredményezi.
 a magyar honosságú fuvarozók piacvédelme érdekében fontos az EKÁER rendszer adatai közé a külföldi honosságú fuvarozók közlekedési engedély sorszámainak felviteli kötelezettségét előírja és ily módon az engedélyek meglétét ellenőrizhetővé teszi.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

foldnyuzo, 2014.12.18 16:38

@Ferences:
Ne vedd magadra, hogy egy Fidesz bértollnok le ÁFA csalóz benneteket, nem vagytok azok, nem jobban mint mások. A kormány viszont harcban áll az USA-val valami csúnya ügy miatt.
Nem birka a nemzet, a fuvarozó szervezetek, ha akarják megvédhetik az érdekeiteket sztrájk nélkül vagy azzal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2014.12.18 16:38

@Ferences:
Ne vedd magadra, hogy egy Fidesz bértollnok le ÁFA csalóz benneteket, nem vagytok azok, nem jobban mint mások. A kormány viszont harcban áll az USA-val valami csúnya ügy miatt.
Nem birka a nemzet, a fuvarozó szervezetek, ha akarják megvédhetik az érdekeiteket sztrájk nélkül vagy azzal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ferences, 2014.12.18 16:16

@foldnyuzo: Én nem biztos, hogy sztrájkolnék. Ez így csak bohóckodás és mi helyzetünk, azért annyira nem rossz. Ennek úgy lenne értelme mint most Belgiumba volt, mindenki össze fog és 24 órára megbénulna az ország. Ehhez birka nemzet a magyar.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ferences, 2014.12.18 16:13

@kibe: Érdekes lesz amikor tavasszal visszük birkákat apósnak eladni. 80-100 helyről szedünk össze sokszor 300 állatott is, de 20 helyről 100 a minimum. Na, most az öreg őstermelő bácsi aki gépet se tudja bekapcsolni és mindent a könyvelő intéz, hogy fogja ezt e-fuvarlevelet kitölteni? Egy gépet nem bírna szegény bekapcsolni, de van olyan aki azt se biztos, hogy tudná mi az. Este tíz órakor, amikor indulna a fuvar külföldre fent lesz egy adminisztrátor? Mit csinálnak kis mezőgazdászok, kistermelők és azok akik indítanak szállítmányt, de erre embert felvenni nem tudnak? (Fidesz nagyon támogatja ezzel is a KKV szektort.) Egy vágó állatnak, ha mondjuk csak egynek vagy kettőnek nincs meg a fuvarlevele, hogy tartja vissza XY %-t ? Hogy határozza meg az ellenőr, hogy elsődleges vagy másodlagos fuvarról van-e szó? (Elméletileg csak előbbire kell fuvar levél, gyakorlatilag meg.....) Már most is volt olyan, hogy alkalmazottunkat, nem engedték ki ilyen levél nélkül kapun és majd nem egy napot ült egy cégnél, mert nem voltak rendbe a papírok. Mi lesz ha ezt bevezetik?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ferences, 2014.12.18 16:06

@htszht: Mi fuvarozók nagyban nem vagyunk felelősek az áfa csalásért.. A nagy cégek trükközéséből legtöbbször kimaradunk, maximum nagy cégek alvállalkozói és egy-két kormány közeli személy tudja ezt nagyban csinálni. Felvesszük a munkát, leszállítjuk és kész. Az egyszerű mezei kamionos mit tehet a csalásról? (Megjegyzés adminisztrációs teher is csak közvetlen érint minket.) Tegyen feljelentést és veszítse el a jól fizető munkáját? A nagyon gáz üzletekbe, meg mindenki eldönti bele megy-e. Persze, ha szerinted áfa csalás, hogy elkerüljük Magyarországon való vásárlást azzal, hogy ha csak lehet vesszük az üzemanyagot és haza fele telepakoljuk kamion nem használt részeit, nem romlandó áruval, akkor tényleg bűnösök vagyunk. Amúgy meg fizetjük az útdíjat, euró átváltási költséget, autópálya költséget. Egyetlen szerencsénk, hogy általában mi vagyunk elsők akik át drágíthatják a költségeiket, így könnyebben boldogulunk. Kivétel persze azok akik állandó szerződéssel dolgoznak, de januárban biztos vagyok benne, hogy a kormány sok hülyesége miatt megint emelni fognak. Mi is már három hónapja gondolkodunk a dolgon és meg is fogjuk tenni, mert megtehetjük. Ráadásul az emelés egyik oka, mivel nagy mennyiségű devizánk van külföldi bankokba és fizetés egy részét is abba kapjuk nem is érint nagy mértékben. A környéken az út díj miatt 3-4 fuvarozó hagyta abba a munkát, vagy ment el főállásba a vállalkozás helyett. A kormány nem csak áremelésre ad okot, de konkurenciát is kinyírja nekünk és nincs kamionos utánpótlás se, mert jobban megéri kint robotolnia.

Hajrá Fidesz!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html