A kormány a konvergenciaprogramban 2013-tól évente a GDP 0,3 százalékának megfelelő összeggel, nagyjából 100 milliárd forint bevétellel számol a használatarányos útdíj bevezetéséből, ám az ehhez szükséges beruházások előkészítése terén egy éve semmi sem történt - írja a Népszabadság.

A hazai gyorsforgalmi utak lefedéséhez több tíz milliárdos fejlesztésre lenne szükség - ha most megindulna a pályáztatás, akkor is csak leghamarabb 2012 nyarán írhatná alá kivitelezővel az erről szóló szerződést az állam. Így fél év maradna a berendezések telepítésére és tesztelésére az 1300 kilométer hosszú gyorsforgalmi úthálózaton.

Ez persze irreális, ezért felmerül a lehetőség, hogy 2013 júliusától élesítenék a rendszert, ám ehhez felül kellene vizsgálni az éves matricás rendszert, ami további bonyodalmat jelentene. Ha a csúszás miatt végül 2014-re esne a használatarányos útdíj bevezetése, az azért okozhatna gondot a kormánynak, mert választási évben az ellenzék minden ilyen változásra rásütheti, hogy az ország urai ismét a kisemberek - és a fuvarozó vállalkozók - zsebében turkálnak.

Építeni választási éveben nem igazán lehet, így tovább csúszhat az új rendszer bevezetése, 2016-ra vagy 2017-re, de ha újabb késlekedés hátráltatná a változtatást, akkor akár még egy évtized is eltelhet addig, amíg a magyar autós a megtett kilométerekkel arányosan csengetheti ki az úthasználati díjat.