Klímát venne a brutális hőségben? Íme, az árak

A kánikula megtette a hatását, a korábbi, hűvösebb időszakhoz képest akár több mint tízszeres forgalmat értek el a klímapiaci kereskedők és szolgáltatók. A szezon egésze növekedést hozhat a szektorban.
Hőnyi Gyula, Leszák Tamás, 2012. július 4. szerda, 07:13

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A kánikula beköszöntével jócskán emelkedett a lakossági klímák iránti érdeklődés a barkács- és elektronikai áruházakban, valamint a szakkereskedésekben, de a lapunk által megkérdezett szolgáltatók a karbantartási megrendelésekben is bővülést tapasztaltak. A válság előtt szokásos tavaszi pezsgés idén is elmaradt, a május első heteiben tapasztalt meleg azonban már jó hatással volt a vásárlói kedvre − mondta a Napi Gazdaságnak Korbuly Máté, a Gas Parts Europe (GPE) Kft. ügyvezetője, aki szerint elsősorban a javítási-karbantartási megrendelések pörögtek fel. Utóbbi területen a tavalyit mintegy 30 százalékkal meghaladó szintet tapasztal a társaság, a mostani extrém meleg pedig a háztartásokban és kisebb kereskedelmi egységekben használt split klímáknál hozott a megelőző időszakhoz képest 10-15-szörös forgalmat. Korbuly szerint egyre több megrendelő él a hosszú távú karbantartási szerződés lehetőségével. A GPE szolgáltatási árai a tavalyihoz képest mintegy 10 százalékkal emelkedtek, a berendezések ára azonban valamelyest csökkent az ilyenkor szokásos akciók meghirdetése következtében.

Az olcsótól a prémium kategóriáig a forgalom megugrásáról számolt be lapunk kérdésére Baksa Szabolcs, a Klíma Áruház Épületgépészeti Kft. munkatársa, aki szerint a vásárlók továbbra is elsősorban az ár alapján döntenek. A Klíma Áruház júniusig az egy évvel korábbihoz képest a komfortberendezések prémium szegmensében 10 százalék alatti, a középkategóriában azonban mintegy 50 százalékos forgalomnövekedést tapasztalt, az alsó kategória pedig ennél is nagyobb növekedést ért el Baksa szerint. A beruházások ugyanakkor megálltak, így az ipari klímáktól jelen állás szerint egyre inkább a komfortberendezések irányába tolódik el az értékesítés.

A hirtelen jött keresleti csúcs miatt sok esetben nem is az ár, hanem a gyorsaság alapján döntenek a vevők, jelenleg így a szerelő-kivitelező kapacitás a szűk keresztmetszet − véli Soltész Tamás, a CLH Hűtés- és Klímatechnikai Kft. kereskedelmi igazgatója. A szerelőkapacitások szűkösségének egyik oka, hogy a kereskedelmi láncokban eladott készülékeket a velük szerződött alvállalkozók telepítik, ez pedig néhány esetben irreális árszinteket is eredményezhet a gyorsaságra vágyó ügyfelek számára. Soltész szerint a vásárlók mintegy 80 százaléka a hatékonyabb inverteres klímaberendezéseket keresi, mivel ezek az átmeneti időszakban fűtésre is alkalmasak.

Jellemző árak
Korbuly szerint a piaci kereslet a korábbiaknál "szélsőségesebb", vagyis az eladások a nagyon olcsó, illetve a kiemelkedő minőségű termékek irányába tolódtak el (a felső kategória árcsökkenésével párhuzamosan). Az olcsóbb, 2,6 kilowattos kínai készülékek nettó 70, a prémium kategória pedig 130-150 ezer forinttól indul − e két szegmens a 100 ezer forint körüli középkategória rovására ért el növekedést.

A GPE tájékoztatása szerint egy átlagos lakásban egy szobára vetítve nettó 150-170 ezer, egy négy helyiségből álló lakásban pedig 750 ezer és egymillió forint költséggel lehet számolni (telepítéssel együtt). Cég az idei szezonban 15-20 százalékos forgalombővülésre számít (a szolgáltatásban és a készülékforgalmazásban együttvéve).

A piacot továbbra is árverseny jellemzi, amit az internetes árak mozgatnak, ezért folyamatos akciókra van szükség − véli Baksa, aki szerint a készülékek ára minimális mértékben nőtt, ehhez azonban a forgalmazóknak árrésükből kellett engedniük. A Klíma Áruház szerint az árverseny nem kerüli el a karbantartási-szerelési szolgáltatásokat sem, itt az emelés elkerüléséhez olcsóbb, de minőségben azonos alapanyagok használatára van szükség. A tapasztalatok szerint elsősorban az olcsó termékekre jellemző a karbantartás hanyagolása, a prémium kategóriában azonban az időszaki vizsgálatot és a szakszerű beüzemelést a garanciális feltételek is megkövetelik.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

freetibet, 2012.07.04 11:04

@laci_52: A téma, a témaválasztás erősen közszolgálati, a villanyszámla viszont egyéni, hogy úgy mondjam önálló felelősség. Ha a cikkben szó esett volna a villanyszámlákról, a villanyszámlák alakulásáról, attól függetlenül a cikk még lehetett volna reklám, hiszen a gyártók a villanyszámla alakulása mellett eljuttathatták volna az üzenetüket: mennyire alacsony energiafelhasználású gépeket gyártanak. Én látok némi fantáziát egy villanyszámla blog elindításában, természetesen klímagyártók szponzorálásával.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2012.07.04 09:54

A cikk nagyon reklámízű, talán fizettek is érte a klímaberendezések forgalmazói. Csak a készülékek és a telepítés árairól szól, nem említi a villanyszámla havi összegének tízezres nagyságrendű növekedését, amit a légkondi használata okoz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html