A NAPI Gazdaság cikke
A MÁV-nál sok évvel ezelőtt már megálmodtak egy tervet (az úgynevezett vésztői pilotprojektet), amelynek keretében az önkormányzatok bevonásával akarták üzemeltetni a régió vasúti közlekedését, egyben kiküszöbölve a helyi közlekedés párhuzamosságait.

Az ötlet azonban évek múlva sem valósult meg. Kóka János, a közlekedési tárca vezetője nemrég hasonlót álmodott: a tárca ugyanebben a régióban akarta – más területek mellett – elsőként összehangolni a két közlekedési társaság járatait. Az összehangolást a dél-alföldi és nyugat-magyarországi régióban 2006 második felében, további két régióban 2007 első felében, a fennmaradó három régióban pedig a jövő év végére végeznék el – amint az olvasható a GKM honlapján is.

Mindjárt itt az év vége, de az idei tervek valóra váltásáról semmi hír. Ábrahám Gergelytől, a minisztérium szóvivőjétől most azt a tájékoztatást kaptuk, hogy folyamatosak a személyszállítási közszolgáltatás átszervezésével kapcsolatos egyeztetések. A nyugat-dunántúli és a dél-alföldi régióban az egyeztetés az ütemezés szerint halad.

Győrben és Szegeden a polgármesteri hivatalban szeptemberben sor került az első regionális szakmai egyeztető fórumokra, amelynek résztvevői szolgáltatóként a MÁV, a GySEV, a Volán-társaságok, megrendelőként a megyei közgyűlések elnökei, megyei jogú városok polgármesterei, a Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, a GKM, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium delegáltjai voltak. A tanácskozásokról fellelhető dokumentumokból nem derül ki a MÁV álláspontja a térséget érintő esetleges vonalbezárásokról, a Körös Volán Zrt. vezérigazgatója viszont különösebb beavatkozások, fejlesztések nélkül is elképzelhetőnek tartotta az utazók vasútról közútra való terelését.

A Volán-társaságok tehát nem lennének kerékkötői a GKM elképzelésének, ehhez képest úgy tűnik, nincs haladás az ügyben. A minisztériumban azt mondták: októbertől decemberig a két régióban összesen húsz egyeztető megbeszélést tart a tárca. Ezek során feltérképezik a helyi problémákat, felkészítik az önkormányzatokat a megrendelői pozíció kiépítésére, az egyeztetéseken tapasztaltak alapján pedig adatbázist alakítanak ki.

Szakmai körökből is úgy értesültünk, hogy folynak a párhuzamos közlekedés megszüntetéséről az egyeztetések, de döntés még nem született. A közlekedési társaságok menetrendje decemberben változik, de ez nem jelenti azt, hogy ha a döntés megszületne, ne lehetne módosítani azon. Nem feltétele az előbbieknek a régióba tartozó Volán-vállalatok regionális szintű társaságba szervezése, de mindenképpen célszerű lenne ezt is egy csapásra elintézni – úgy tudjuk, ilyen szándéka volt is a tárcának, de ez a folyamat épphogy elkezdődött. A vonatkozó kormányrendelet alapján egyébként 2007. augusztus végéig kell a hét regionális szintű társaságot összehozni.

Mindkét említett régióban megkezdődtek az előkészületek a regionális közlekedésszervező irodák felállítására, amelyek révén érdemi kapcsolattartásra, hatékony közlekedésszervezésre nyílik lehetőség. Az eddig történtek alapján viszont valószínűsíthető, hogy a korábban beharangozott időpontra nem sikerül összehangolni a két régió tömegközlekedését – mondta Ábrahám Gergely.