Komoly hiányosságok vannak a büdzsében - ebben is lemaradt Magyarország

Komoly hiányosságok vannak a magyar költségvetés átláthatóságában és Magyarország még a közép-kelet-európai államoktól is jelentősen elmarad e tekintetben a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFI) szerint.
MTI-Eco, 2013. március 14. csütörtök, 12:08
Fotó: Napi.hu

Romhányi Balázs, a KFI ügyvezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján a költségvetési átláthatóság mérésére elkészített Open Budget Index (OBI) 2012-es adatait ismertette. A KFI szerint ahhoz, hogy Magyarország érdemben előrelépjen a költségvetési átláthatóság tekintetében, a kormánynak többek között érthetően kell megfogalmaznia gazdaságpolitikai szándékait és azok számszaki hatását a benyújtandó költségvetésre, valamint fél év után össze kellene vetnie az aktuális gazdasági helyzetet a kormány által várt pályával. Mindezek a nemzetgazdasági miniszter döntésén múlnak, külön forrást, komplex szervezést nem igényelnek - hangsúlyozta Romhányi Balázs. Elmondta, hogy a jövő héten a Nemzetgazdasági Minisztériumot is megkeresik javaslataikkal.

Irányelvek

Több tanulmányból is kiderül, hogy a költségvetési átláthatóság segíti a hiány alacsonyan tartását és megakadályozza az államadósság növekedését, a jó kormányzás pedig segíti a növekedést - emelte ki Romhányi. Egyes befektetési döntéseknél is fontos szempont egy-egy cég számára a kormányzás hatékonysága, mert ez is meghatározza, hogy például Közép-Európában melyik országot választja a letelepedésre - fűzte hozzá.

Az OBI indexről elmondta, hogy azt a washingtoni székhelyű International Budget Partnership készíti el úgy, hogy az indexben szereplő minden országban egy független szervezet gyűjti össze a válaszokat a 125 kérdésre. Romhányi Balázs hozzáfűzte, hogy Magyarország jelenleg hivatalosan nem szerepel az indexben, a 2012-es felmérést - amely az első OBI felmérés volt az országban - a KFI készítette, és jelenleg azon dolgoznak, hogy Magyarország hivatalosan is bekerüljön az indexbe.

A 125 kérdés nagy része nyolc költségvetési "kulcsdokumentumra" vonatkozik, de rákérdeznek arra is, hogy bevonják-e a nyilvánosságot a döntéshozatalba és a számvevőszék tevékenységébe.

A nyolc legfontosabb dokumentum a költségvetési irányelvek, a költségvetési törvényjavaslat, maga a költségvetési törvény, az évközi és éves jelentések, a számvevőszéki jelentés a zárszámadásról, a féléves jelentés, valamint a polgárok költségvetése. Utóbbi kettő műfajként sem ismert Magyarországon, és a költségvetési irányelveket is csak régebben publikálták - hívta fel a figyelmet Romhányi Balázs.

Az OBI index nulla és 100 közötti értéket vehet fel, Magyarországon 2012-ben, az év végéig publikált dokumentumok alapján 40 pont volt az index nem hivatalos értéke, aminek alapján elmondható, hogy súlyos problémák vannak a költségvetési átláthatósággal, de ennél sokkal veszélyesebb, hogy kezdünk hozzászokni - fogalmazott az ügyvezető. Hozzátette, bár tavaly volt az első felmérés, véleménye szerint 2000 óta, ha mérték volna, nem lett volna 45 pont felett az index.

Magyarország a sor végén

A 2012-es indexben szereplő minden európai uniós tagállam jobb Magyarországnál a költségvetési átláthatóság tekintetében, de sok régiós ország, így például Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország vagy Ukrajna is jobban teljesített.

A magyarázat és a teljesítménymérés tekintetében is le van maradva Magyarország a régiós országokkal összehasonlítva - fejtette ki Romhányi Balázs. Hozzátette, hogy például a költségvetési törvényjavaslat egyes elemei tekintetében jobb Magyarország néhány régiós államnál, így Horvátországnál vagy Szerbiánál, de összességében Szerbiához áll közel a magyar teljesítmény, és így sereghajtó a régióban.

A KFI összeállított egy 14 pontos ellenőrzőlistát, amely elősegítené a költségvetési átláthatóság javulását 2013-ban. Ebben a 2012-es zárszámadással kapcsolatban azt javasolja a többi között a KFI, hogy az tartalmazza az eredetileg tervezett makrogazdasági pálya és a tényadatok közötti eltérés tartalmi és számszaki magyarázatát. A KFI szerint a 2014-esköltségvetési törvényjavaslatban fontos lenne például a makrogazdasági feltevések között külön szerepeltetni a versenyszektor és az állami szektor foglalkoztatotti létszámát, a bruttó és a nettó átlagbért, és a jegybanki alapkamatot. Emellett a 2014-es büdzséről szóló javaslatnak be kell mutatnia a gazdaságpolitikai intézkedések számszerű költségvetési hatását.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

bogyu, 2013.03.14 14:44

@homer11: Nem kétszer Homer, már háromszor!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hungieman, 2013.03.14 14:13

@Geza73: Nem értelek. Úgy látszik Te nem tudsz arról, hogy a Nagy Vezír felszámolta a magánnyugdíjpénztári rendszert és a befolyt összeggel "csökkentette" az államadósságot.

A magánnyugdíjpénztári vagyon pedig az elmúltnyolcév során jött össze az már a korányváltás pillanatában is megvolt, tehát az 4500 milliárd forintot enyhén szólva is etikátlan beszámítani a 20 ezer milliárdos államadósságba.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homer11, 2013.03.14 13:56

@szkiita: szektás, épp most volt cikk róla, hogy a narancskomcsi szekta úszik a külföldről érkező offshore pénzben. mit hadoválsz itt arról, hogy a szekta kevesebbet kap???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homer11, 2013.03.14 13:55

@Vote: szektás, a narancskomcsi szektás csürhe a módosítás módosításának módosításának módosításának módosításának módosításának módosításának módosítását se tudta tartani. a szarháziak idén már kétszer módosítottak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

szkiita, 2013.03.14 13:52

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html