Komplex megoldást keres a tudatos öngondoskodó

Ésszerű, ha az ügyfelek az élethelyzetüknek megfelelő öngondoskodási-megtakarítási termékeket választanak, ám fontos, hogy emellett ne feledkezzenek meg arról, hogy a megtakarítási időtáv közben is kell a biztonság - figyelmeztet Kósa Zoltán, az AXA Biztosító vezérigazgatója.
Nagy László Nándor, 2012. július 19. csütörtök, 08:51
Fotó: Napi.hu

- Nyugat-Európában általános nézet, hogy az ügyfélnek legyen egy kockázati életbiztosítása és utána szabadon választhat a különböző befektetési konstrukciók között. Ettől ma még messze vagyunk, épp ezért kérdés, hogy érezhet-e felelősséget a befektetési életbiztosítást kínáló társaság aziránt, hogy megfelelő kockázati védelem épüljön bele a unit-linked termékekbe?

- Természetesen, a biztosítóknak komoly szerepük van abban, hogy az ügyfelek öngondoskodás iránti tudatosságát fejlesszék. Az öngondoskodásnak ugynakkor több vetülete van, amelynek a kockázati biztosítások csak egy része, de a megtakarítási konstrukciókat (például nyugdíjbiztosítás, vagy bármilyen más célú előtakarékosság) is ide kell sorolni. Ezért egy biztosítónak - amikor az ügyfele befektetési életbiztosítást kíván kötni - kötelessége felkínálni a kockázati életbiztosítást is, a befektetési konstrukció mellé. Erre egyébként az AXA terméke az egyik legjobb példa a piacon: a meglehetősen versenyképes befektetési hátteret kínáló unit linked termékünk, az Univerzum mellé nagyon széles kiegészítő kockázati csomagokat kínálunk ügyfélszegmensekre kialakítva, de természetesen önálló kockázati fedezeteket is nyújtunk, amelyeket ügyfeleink egyedi igényeik alapján tudnak összeállítani.
- Mivel érvelne, miért veszik fel a versenyt a biztosítások a többi befektetési termékkel?
- A biztosítás kifejezetten a közép és hosszú távú megtakarításokra vonatkozik, tehát ha egy ügyfél hosszú távú céljára (nyugdíj, gyerek tanulása) szeretne félretenni, akkor erre kitűnő eszköz az életbiztosítás, amelynek költség-struktúrája az említett időtávon felveszi a versenyt a befektetési alapokkal is.

- Mi legyen azzal, akinek már van valamilyen biztosítási védelme?

- Ha valaki már rendelkezik kockázati életbiztosítással, akkor is érdemes figyelnie a biztosítók kínálatát, hiszen például előfordulhat, hogy amióta az előző terméket megkötötte, változott az élethelyzete, így érdemes lehet újrakötni kockázati életbiztosítását. A kockázati biztosítások piacán folyamatos az innováció, így, ha az ügyfél egy számára érdekes, speciális kiegészítő szolgáltatásokat kínáló termékkel találkozik (ilyen lehet például a Nívó esetében a Dr. AXA orvosi szolgáltatási csomag, vagy a nemdohányzó ügyfelek számára alacsonyabb díjért elérhető konstrukciók). Arra is lehet példa, hogy az ügyfél egy adott szegmensre kifejlesztett (ezért az érintett ügyfelek számára számottevően olcsóbb) terméket talál, akkor ugyancsak érdemes váltani meglévő kockázati életbiztosításból.

- Adja magát a kérdés: lehet-e mixelni a konstrukciókat?

- Kockázati biztosításokhoz kiegészítő opcióként nehezen lehet szerintem majd befektetési biztosítási fedezetet csatolni, de az, hogy a biztosítók megemelt kockázati fedezetet kínáljanak a befektetési biztosítások mellé most, a válságidőszakban különosen fontos, hiszen az ügyfelek kicsit szkeptikusabbak, illetve kevesebb pénzük is van megtakarításra, és sokkal inkább a biztonságra törekszenek. Erre az igényre kifejezetten alkalmasak a kockázati biztosítások, ezek ráadásul olcsóbbak is, mint a megtakarítási termékek.

- Milyen előnyt jelenthet, hogy a biztosító egy olyan cégcsoport tagja, ahol az öngondoskodási termékek széles skálája megtalálható? Milyen az átjárás, az ügyfél-irányítás ezen a területen az AXÁ-nál?

- A mi gyakorlatunkban az ügyfél-szegmentálás lényege egyértelműen a megtakarítási időtáv: a banki oldalon kifejezetten a rövid távú, garantált, alacsony kockázatú, ebből következően a közepes hozamígéretű termékeket kínáljuk, míg a biztosítási oldalon inkább a hosszabb megtakarítási időszakú, akár magasabb hozamlehetőséget nyújtó, tehát például részvényalapokat tartalmazó unit linked szerződéseket, illetve rendszeres megtakarítási termékek szerepelnek a kínálatban. Ha jól tdjuk felmérni az ügyfél igényeit, bizonyos, hogy a neki megfelelő terméket tudjuk számára biztosítani. Az pedig komoly előny, hogy ezt az ügyfél egy ügyfélkapcsolattal tudja intézni.

HOZZÁSZÓLÁSOK