A NAPI Gazdaság cikke.

A szokásos piaci ár meghatározása a fejlett transzferár-szabályozással rendelkező országokban már régóta gyakorlat; lényege, hogy a kapcsolt vállalkozások között zajló ügyletekre vonatkozóan az adóhatóság előre megállapítja az elfogadott árat. Amennyiben a cégek ezt alkalmazzák, adózási szempontból kiszámíthatóvá és lényegében kockázatmentessé teszik a tranzakciót. Ha a szokásostól eltérő árat alkalmaznak, az adóhatóság módosíthatja az árbevételt, így társasági adóhiányt állapíthat meg.

Sokba kerül a szakértés

A PM által végzett feltételes adómegállapításhoz hasonlóan a külföldi szakzsargonban APA-ként (Advance Pricing Agreement) emlegetett szolgáltatás igénybevétele nem lesz olcsó. Az adózás rendjéről szóló törvény tervezett módosítása szerint az egyoldalú ármegállapítás díja öt-, a kétoldalúé tíz-, a többoldalúé pedig 15 millió forintra rúg majd, ráadásul ezt az eljárás megindítása előtt ki kell fizetni.

Érdemes előzetes ármegállapítást kérni, ha a kapcsolt vállalkozások között lezajló ügylet nagy értékű, mert az adóhatóság jelentős összegű adóhiányt állapíthat meg, ha az alkalmazott transzferárakkal nem ért egyet - mondta lapunknak Erdős Gabriella. A PricewaterhouseCoopers adópartnere szerint két vagy több magyar kapcsolt vállalkozás között zajló tranzakció esetén elegendő a legolcsóbb, egyoldalú ármegállapítást kérni. Két- vagy többoldalú APA-ra akkor lehet szükség, ha az ügyletben külföldi cégek is részt vesznek, ilyenkor ugyanis előfordulhat, hogy az érintett országok adóhatóságai eltérő piaci árat vagy ársávot tartanak elfogadhatónak.

Pórul járhat az adózó

A kettős adóztatás elkerülése végett ilyen esetekben az adóegyezmények alapján érintett országok adóhatóságainak kötelező egyeztetniük, megegyezniük viszont nem muszáj. Emiatt az adózó könnyen pórul járhat, vagyis kénytelen befizetni a hiányt és a bírságokat annak ellenére, hogy az egyik adóhatóság elfogadta az alkalmazott árakat. Az európai és az amerikai álláspont között a legnagyobb a szakadék: előbbi az átlagos piaci árakat, utóbbi a piacon realizálható profitot tartja mérvadónak - figyelmeztet Erdős. Az adótanácsadó szerint a két- vagy többoldalú APA alkalmas a kockázatok minimalizálására, mivel az érintett adóhatóságoknak előzetesen kell egyeztetniük, így az eltérések hamarabb előjönnek. A nemzetközi tapasztalatok és az Art. által szabott határidők szerint az APA beszerzéséhez szükséges idő akár években is mérhető, a tervezet szerint Magyarországon legalább 120 napig tart majd.

Az APA akkor igazán hatékony, ha még a tranzakció előtt, a tervezéskor kérik, ezért hátránya, hogy két- vagy többoldalú eljárásnál az átfutási ideje nehezen számítható ki, így adott esetben késleltetheti az ügylet megvalósítását. Az eljárás során rendkívül sokrétű és nagy mennyiségű információt kérnek az érintett hatóságok nemcsak az adott ügylettel, hanem a teljes tevékenyéggel kapcsolatban is, ezért fennáll a veszélye annak is, hogy nem csak a transzferárat illetően vonnak le következtetéseket. Mivel az APEH határozata a törvénytervezet szerint a kiadástól számított 3-5 évig lesz érvényes, az alacsony kockázati szint fenntartásához esetenként meg kell ismételtetni az eljárást, mert a piaci feltételek változása és az esetleges törvénymódosítások veszélyeztethetik a használhatóságot.

Főleg multikra számítanak

A nagy adótanácsadó cégek szerint főként az "APA-kultúrával" rendelkező országokból érkezett multik használják majd előszeretettel az új intézményt, annál is inkább, mivel kialakult gyakorlat hiányában pillanatnyilag egy adóhatósági transzferárvizsgálat kimenetele meglehetősen bizonytalan. Bár a kapcsolt vállalkozások ellenőrzése évek óta az APEH kiemelt feladata, Erdős tapasztalatai szerint a revizorok eddig inkább az adminisztráció ellenőrzésére helyezték a hangsúlyt. Az alkalmazott statisztikai számításokat akkor vizsgálják, amikor az érintett cég kapcsolt és nem kapcsolt vállalkozásnak is értékesíti ugyanazt a terméket, illetve szolgáltatást. Külső összehasonlításként a revizorok általában elfogadják a kereskedelmi adatbázisok adatait. A jövőben szélesebb körű vizsgálatokra számíthatnak a cégek. A készülődésre utal, hogy a revizorok a mostani ellenőrzések során speciális transzferárkérdőíveket töltetnek ki az adózókkal az alkalmazott módszerekről.
A szokásos piaci árat érintő megállapításokat az elmúlt években nem gyűjtötte külön az APEH. Idén novemberig 2,4 milliárd forint adókülönbözetet állapítottak meg a revizorok a kapcsolt vállalkozások ellenőrzésekor, de az nem csak a szokásos piaci árak korrekciójához kapcsolódott. Mivel a magyarországi társasági adókulcs nem volt magas, nem ösztönözte az amúgy is jelentős kedvezményekben részesült multinacionális vállalatokat a nyereség más országokba történő transzferálására. Emiatt az adóhatóság főként a belföldi kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek ellenőrzésére koncentrált - mondta lapunknak az APEH illetékese.