Az élelmiszerek áfájának mértékével kapcsolatban tájékoztatom, hogy a Vidékfejlesztési Minisztériummal jelenleg is folytatott együttműködés egyik lényegi eleme az áfamérték csökkentés hatásainak feltárása; ezek a hatásvizsgálatok jelenleg is zajlanak - válaszolta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter Ficsor Ádám MSZP-s képviselő kérdésére.

Ficsor a népegészségügyi termékdíjra (népszerű nevéne hamburger, nemburger vagy chipsadó) vonatkozó szabályozás részleteivel kapcsolatban kérdezett ( a jogszabályhoz beadott módosító indítványokról mai ülésén szavaz a parlament, majd a zárószavazás július 11-én következik, a tervek szerint a jogszabály szeptember elsejétől lép hatályba).

A június 29-i dátumú NGM válasz szerint indokolt egyrészt a magyar lakosság egészségi állapotának - közvetett módon történő, az egészséges táplálkozás ösztönzésében megtestesülő - javítása, másrészt az egészségügyi finanszírozás forrásainak bővítése, azaz az Egészségbiztosítási alap számára új bevétel képzése.

Az elmúlt évtizedekben ugyanis az egészségpolitika mozgástere nagyon szűkült a szükséges egészségügyi és népegészségügyi programok finanszírozási hátterének megteremtéséhez . A GDP-arányos egészségügyi kiadás 1,9 százalékponttal csökkent a közfinanszírozásban 1994 és 2008 között: 7,1 százalékról 5,2 százalékra . Ilyen mértékű forráscsökkenésre egyetlen európai OECD tagországban sem volt példa ebben az időszakban. Könnyen belátható, hogy a több százmilliárdos csökkenés nem tette lehetővé a népegészségügyi programok fenntartható finanszírozását, amelyek mindössze 2,6 százalékát tették ki a teljes egészségügyi kiadásoknak 2008-ban - írta a miniszter.

Ráadásul a magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban rendkívül kedvezőtlen, és jelentősen elmarad attól, amit társadalmi-gazdasági fejlettség általános szintje lehetővé tenne. A hazai táplálkozás-egészségügyi vizsgálatok eredményei alapján elmondható, hogy mind a felnőtt lakosság, mind a gyermekek körében a táplálkozással összefügg ő betegségek kockázatát jelentő tényezők - így a fokozott energia- és zsírbevitel, jelentős sóbevitel - gyakoribb előfordulásával kell számolni. Az egyénre fordított egészségügyi kiadások és az egészségkárosító életmód között pozitív korreláció áll fenn. Az egészségesebb életmódra való ösztönzés eszközeként az utóbbi években fokozatosan terjed az a gyakorlat, hogy egyes élelmiszereket külön adóval sújtanak, majd az így keletkezett bevételeket címkézett, egészségügyi forrásként a megelőzésre fordítják - tette hozz az NGM vezetője.

E célok teljesülése érdekében támogatta a kormány a népegészségügyi termékadóról szóló törvénytervezetet. E szerint a népegészségügyi termékadó hatálya alá tartoznának a magas cukor-, só-, vagy koffeintartalmú élelmiszerek, így a különböző, hozzáadott cukrot tartalmazó üdítők, energiaitalok, sós snackek, csokoládék, csomagolt édességek, leves- és mártásporok, jégkrémek.

A népegészségügyi termékadó - a legegyszerűbb adóztatási tényállás megvalósítása, illetve az új adó bevezetésével együtt járó negatív hatások minimalizálása érdekében - egyfázisú bruttó forgalmi adóként épül be az adórendszerbe. Az adó - a jövedéki adóhoz hasonlóan - az általános forgalmi adó alapjába tartozna, mint áralakító tényező - foglalta össze Matolcsy.