Mi a baj az oktatással? - így látja a Nemzeti Pedagógus Kar

Állásfoglalásokat fogadott el a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) a bérekről, az álláshelyekről és a végzettségek egységes elfogadásáról szombati budapesti küldöttgyűlésén.
MTI, 2016. december 10. szombat, 15:48

Horváth Péter, az NPK elnöke az országos küldöttgyűlés után tartott sajtótájékoztatón elmondta, a küldöttek egyetértettek abban, hogy a 2013-as bérrendezés legfontosabb eredménye az volt, hogy az akkori minimálbér 180 százalékát határozták meg kezdő fizetésnek. Ez az arány azonban 2017 januárjára 140 százalékra csökken majd, a garantált bérminimum értéke pedig csupán nyolc százalékkal lesz alacsonyabb egy kezdő főiskolai végzettségű pedagógus bérénél.

Tartanak attól, hogy ez elriaszthatja a pedagógusnak készülő fiatalokat - jegyezte meg az elnök.

Kitért arra is, hogy szeretnék elérni a kormánynál, hogy a bér mellett legyen lehetőség érdemi jutalmazásra is. Az álláshelyek számításáról elmondta, a jogszabályok szerint bizonyos körülmények - például óraszámok, csoportlétszámok - figyelembevételével kell meghatározni a státuszhelyeket az egyes intézményekben. Tapasztalataik szerint azonban nem ezen előírások alapján számítják ki az egyes tankerületekben a helyeket, nem veszik figyelembe a minősítésben és a tanfelügyeletben feladatokat vállaló kollégák kieső napjait, valamint problémát okoz az az előírás is, amely szerint közalkalmazottak esetében a nyugdíj előtt álló dolgozók álláshelyét nem lehet betölteni.

Mindezek miatt az eredetileg 22-26 közé tervezett órakeret a 26 óra felé tolódik el, ennyi óra mellett pedig nehéz teljesíteni a kormány és a szülők által elvárt célokat - mutatott rá Horváth Péter.

Problémának látják továbbá, hogy bizonyos MA végzettségeket a fenntartó nem ismer el, és így nem sorolja be a pedagógust a megfelelő fizetési kategóriába. Szeretnék elérni, hogy egységes legyen a joggyakorlás ezen a téren - jelentette ki.

Szólt arról is, még szeptemberben fogadott el az NPA egy állásfoglalást arról, hogy paradigmaváltásra lenne szükség az oktatásban, mivel úgy vélik, a jelentős mennyiségű lexikai ismeret és tudásanyag átadása "gátjává válik" a készségfejlesztésnek, amire a munkaerőpiacon később nagy szükség lenne.

Iszák Tibor elnökhelyettes arról beszélt, hogy célul tűzték ki a taglétszám növelését és a hálózatosodást is, hogy olyan szervezet jöjjön létre, amely segítheti a jogszabályalkotásban a döntéshozókat.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Dakota Summer, 2016.12.13 17:33

@pastorius: na ebben nagyrészt egyetértünk.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.12.13 17:21

@pastorius:
(9 éves..
hehe
nem elgépeltem, csak 8 éves (3. alsó)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.12.12 11:47

@Abbe:
maga a tanárképzés is elavult
totális rendszer szintű változtatásra lenne szükség, s ehhez újfajta tanárképzésre is..az egész módszertant nagon át kéne válogatni (ugyan ahhoz, amit ma kell csinálni a a tanároknak, valójában elegendő eszköz van a kezükben..csak nem ezt kellene csinálni
mellesleg pont a tanárok védelmében....azona felmérésen, ahol magát a tanyagot nézték (az államtitkár is hivatkozott rá), nmennyire tudják a gyerekek (szóval teljesen más, mint a PISA)..elég jól szerepeltünk..szóvala tanárok elvégezték a dolgukat elég jól..csakhogy az maga a rackajuh (amit az előbb egy hozzászólásban emíletettem)...az be a fejbe, aztán, amint lehet...ki belőle, de gyorsan (a gyerek asszem egyáltalán az állatkert simogatjában látott juhot..hogy milyet, azt ne kérdezd..de engem sem érdekel igazából...nem találkozom a "problémával" a mindennapokban :)))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.12.12 11:40

@pastorius:
szerintem azt is meg kéne fogalmazni, hogy mi az a tudás..mert azért enyhén szólva megváltozott a tartalma
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.12.12 11:38

@krix:
a svéd modell legnagyobb csintalansága a tanári szabadság, a decentralizáció, a nem tananyag-, hanem gyerekközpintúság...és hát persze nem a tekintély elvű oktatás (ill. hát tanítás inkább..már nálunk leginkább a tanár lead egy kész tananyagot, amit a gyerek megtanul, bemagol..aztán eéfejet,,a gyerek most éppen a rackajuhokról tanul (9 éves, Bp. belvárosában, mot vagyunk túl az üregi nyúlon és mezei pockokon..valamit a legelő, rét..és mező fogalmán..és aszófajok szabályainak bemagolásán /abból szerintem egy szót sem ért, mellesleg 141-es az IQ-ja, de hát azokban, ahogy szokott fogalmazni, csupa felnőtt szavak vannak..értelme? legfeljebb annyi, hogy megutálja előbb-utóbb..de már most unalmas kezd lenni..Mo-on a gyerekek legkésőbb eljutnak 5-re oda (manapság inkább előbb, mert fejlettebbek a kölkök), hogy utálnak tanulni..mármint azt, amit kell..pedig mekkora csoda volt az iskola az elején..mennyit vártak tőle...szerettek énekelni, rajzolni, a torna órákat (mára az is csak egy óra, ahol vigyázban kell állni)....iszonyúan befogadók a gyerekek az elején..aztán szépen lassan ez a rendszer kiöli belőlük az érdeklődést..de ez már így megy évtizedek óta
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html