A GDP 1 százalékát költi az oktatásra az Együtt2014 - Párbeszéd Magyarország Választási Szövetség, ha kormányra jut - jelentette be Bajnai Gordon, a szövetség vezetője. A gazdaság motorjának beindításával a többletforrások jelentős részét szánják majd az oktatásra - tette hozzá a volt kormányfő a magyar oktatásügy Fehér Könyvének bemutatása alkalmából rendezett szakmai konferencián. A dokumentum egy-egy szakterület problémáinak feltárásán túl javaslatokat is tartalmaz, például a pedagógus-béremelésre vonatkozóan. Ezzel kapcsolatban a szövetség célja, hogy a közoktatásban dolgozók teljesítményükhöz igazodóan kapjanak béremelést, támogatják a kezdő pedagógusokat és az életpálya-modell bevezetését. A felsőoktatás "kapuit újranyitják" választási győzelem esetén - tette hozzá Bajnai. Ez azt jelenti hogy a szegény, de tehetséges diákok is tanulhatnak, egy átfogó tanulmányi és szociális ösztöndíjrendszert is bevezetnének, eltörölnék a röghöz kötést, és a fiatalok foglalkoztatását ösztönző programokat indítanának.

Palotás Zoltán, a Qualy-Co. Oktatási Tanácsadó Pallasz Pedagógiai Intézetének vezetője szerint vissza kellene térni a normatív alapú finanszírozásra. A Napi Gazdaság kérdésére hozzátette, az oktatási intézmények által önként vállalt többletfeladatokat már nem az állami alapellátás részeként kellene kezelni, azokat az önkormányzatok állnák. Arató Gergely oktatási szakértő az oktatás jövőjéről szóló fehér könyvet bemutató rendezvényen lapunk kérdésére azt mondta, nem a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) mint központi szerv azonnali "lebontásáról" szólnak az elképzelések, azaz nem a 2013. január 1-jétől életbe lépő teljes állami centralizáció "visszacsinálásáról" van szó. A járásokkal való együttműködés az oktatási intézmények szintjén szerencsés lehet, főleg a kis települések esetében. Jelenleg a rendszer két szinten működik: vannak a városi és a falusi iskolák. A kiegyenlítődéshez arra van szükség, hogy minden intézmény "visszaszerezze" autonómiáját - tette hozzá Arató. A lapunk által megkérdezett szakértők egybehangzó véleménye szerint a rendszerfinanszírozás feladatra vonatkozó normatív támogatása az alapbekerülési költség 100 százalékát fedezné.

A minőségi oktatást a pedagógus-életpálya modell mielőbbi bevezetése támogatná, ezzel kapcsolatban azonban egyelőre körvonalazódó elképzelések hangzottak el a konferencián. Több más szakértő ugyanis azt hangsúlyozta, rendkívül nehéz a tanárok teljesítményét mérni, így a minőségi bérpótlék kérdése és annak elosztása is egyelőre problémás. A konferencia plenáris ülésén Radó Péter oktatáskutató az oktatáspolitika átalakítását célzó javaslatok között említette, hogy a fejlesztéseket minden esetben a fontos szakpolitikai célokhoz igazítva kellene végrehajtani. Egyebek közt ez szolgálná - a többi szakértő által is hangsúlyozott - intézményi autonómia megteremtését.