Nem állt talpra a szállítmányozás

A nemzetközi közúti forgalom már némileg nőtt, belföldön azonban éves szinten még visszaesést regisztrált a KSH.
NAPI, 2011. február 24. csütörtök, 09:03

Tavaly lényegében nem változott - azaz 0,7 százalékkal nőtt - az árutonna-kilométerben mért áruszállítási teljesítmény (50 milliárd árutonna-kilométert tett ki), miközben a szállított áruk tömege 8 százalékkal volt kevesebb az előző évihez viszonyítva, 280 millió tonnát tett ki - jelentette a KSH.

A változás egyfelől a vasúti (8 százalék), a csővezetékes (6 százalék) és a belvízi (28 százalék) szállítás növekedéséből, másfelől a közúti szállítás 13 százalékos csökkenéséből adódik. Az árutömeg 71 százalékát közúton, 16 százalékát vasúton szállították, belföldön a közúti fuvarozás részesedése 90 százalék volt.

Árutonna-kilométerben a vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15, 7, illetve 30 százalékkal nőtt, miközben a közúti szállításé 5 százalékkal csökkent, az áruszállítási összteljesítményből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 11, míg a belvízi szállítás 5 százalékkal részesedett. A nemzetközi áruszállítás volumene 11, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 3 százalékkal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 14 százalékkal, teljesítménye 5 százalékkal csökkent.

A közúti áruszállítás 13 százalékos volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye, nemzetközi viszonylatban 3 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak 2010-ben mint 2009-ben. Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az árutömeg mindössze 14 százaléka lépi át az országhatárt. A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye a belföldi viszonylatban 7, a nemzetközi relációban pedig 4 százalékkal csökkent.

A vasúti áruszállítás volumene 8, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 15 százalékkal nőtt a bázisidőszakhoz képest, főként a nemzetközi behozatali teljesítmény növekedésének köszönhetően.

A belvízi áruforgalom volumene - az alacsony bázis miatt - 28 százalékkal, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 30 százalékkal nőtt 2009-hez képest.

A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21 százalékkal magasabb mint egy évvel korábban.

A helyközi személyszállításban mind az utasforgalom, mind az utaskilométerben mért teljesítmény csekély mértékben emelkedett, 2, illetve 1 százalékkal. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma egy százalékkal nőtt, 8,2 millió főt tett ki. Az utasforgalmat összesen 105,5 ezer, az előző évinél 4 százalékkal kevesebb járattal realizálta. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss, a Travel Service és a British Airways.

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik 61 ezres száma - ezek egynegyede használt volt - 19 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest (a 2006-os adat egyharmadát sem érte el). A visszaesést az első félév hozta, a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest 15, a negyedik negyedévben pedig 4 százalékkal nőtt a forgalomba helyezések száma.

Tavaly december 31-én a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből kevesebb, mint 3 millió a személygépkocsi. A hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, visszaesett a 2007 előtti szintre, a többi gépjármű száma az előző év azonos, év végi időpontjához képest lényegében stagnált. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év.

HOZZÁSZÓLÁSOK