Olcsó ruhát, drága műszaki cikket vesz a magyar

A magyar fogyasztók az elektronikai cikkek esetén hajlandóak a leginkább többet fizetni a minőségért, míg a ruhanemű esetében keresik leginkább az olcsó árut.
MTI-Eco, 2010. november 7. vasárnap, 14:01

A magyar fogyasztók az elektronikai cikkek esetén hajlandóak a leginkább többet fizetni a minőségért: a fogyasztók 27 százaléka a legjobb minőségű terméket veszi meg akkor is, ha az drága - derül ki a Tárki Zrt. "Gazdasági kultúra" című, 2009-es kutatásából.

A felmérésből kiderül, hogy a magyar fogyasztók a ruhanemű esetében keresik leginkább az olcsó árut, a megkérdezettek több mint egyharmada - 35 százaléka - inkább az olcsóbbat veszi meg, míg a fogyasztók fele realista és ha túl drága a termék, akkor inkább a közepes minőségűt vesz. Minőségi ruházati termékeket csak a megkérdezettek 15 százaléka vásárol.

A fogyasztók az elektronikai cikkek - televízió, videó, mosógép - esetében hajlandók leginkább többet fizetni a minőségért: 27 százalékuk minőség-, 19 százalékuk árérzékeny.

Zöldség- és gyümölcsvásárlásnál inkább realisták a fogyasztók, 57 százalékuk túl drága termék esetén inkább közepes minőségű árut vesz, és csak a megkérdezettek ötöde veszi meg a legszebb, legjobb zöldséget, gyümölcsöt a magas ár ellenére is.

A Tárki a tavalyi felmérés eredményeit összehasonlította az 1999-es és a rendszerváltás előtti hasonló adatokkal. A rendszerváltás előtti állapothoz képest 1999-re a zöldség- és gyümölcsfogyasztás esetében két nagyobb mértékű változást emel ki: többen vásároltak zöldséget, gyümölcsöt - talán mert eltűnt a háztáji, és megnyíltak a bevásárlóközpontok -, illetve a minőség-érzékenyek rovására megnőtt a realista, azaz az ár és minőség között egyensúlyt kereső fogyasztók aránya. Az elmúlt tíz évben ehhez képest annyi történt, hogy még elterjedtebbé vált a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

A cipő- és ruhavásárlásnál a rendszerváltás idején az életszínvonal esése miatt nagymértékben zuhant a minőség-érzékenyek aránya, és megugrott az árérzékenyeké, vagy nemvásárlóké. Az utóbbi tíz évben azonban nagy változások nem történtek ebben a termékcsoportban sem, kismértékben csökkent a nem vásárlók, és nőtt a realista fogyasztók aránya.

HOZZÁSZÓLÁSOK