A személyes adatok védelméért felelős hatóságok függetlensége megköveteli, hogy a tagállamok tiszteletben tartsák e hatóságok megbízatásának időtartamát - szól a vedikt.

A személyes adatok védelméről szóló irányelv értelmében a tagállamoknak ki kell jelölniük egy vagy több hatóságot, amelyek feladata, hogy az irányelv szabályainak a területükön történő tiszteletben tartását felügyeljék. E hatóságoknak feladatkörüket teljes függetlenségben kell ellátniuk.

Jóri András hamarabb volt kénytelen távozni

Magyarországon 2012‑ig az adatvédelmi biztos látta el az említett felügyelő hatóságok számára az irányelvben meghatározott feladatokat. Adatvédelmi biztossá 2008. szeptember 29‑én Jóri Andrást választották meg, megbízatása hat évre szólt. Az Országgyűlés azonban 2012. január 1‑jei hatállyal átalakította az adatvédelem rendszerét, és a biztosi tisztség helyett létrehozta a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságot. Jórinak tehát megbízatási ideje lejárta előtt távoznia kellett tisztségéből, és helyét Péterfalvi Attilának adta át, akit az új hatóság elnökévé neveztek ki kilenc évre.

Az Európai Bizottság, mivel úgy vélte, hogy Jóri megbízatásának idő előtti megszüntetése sérti az irányelvet, Magyarország ellen kötelezettségszegés megállapítása iránti keresetet indított az Európai Bíróság előtt. Az európai adatvédelmi biztos Brüsszel érdekében beavatkozott az eljárásba.

Nem lehet hamarabb elküldeni

A bíróság ma meghozott ítéletében emlékeztet arra, hogy az irányelv alapján létrehozott felügyelő hatóságoknak feladataikat minden külső befolyástól mentesen kell tudniuk ellátni. E követelmény egyrészt azt jelenti, hogy feladatkörük ellátása során senkitől nem fogadhatnak el utasítást, másrészt pedig hogy döntéseiket politikai befolyástól mentesen kell meghozniuk, és az ilyen befolyásolás kockázatát is el kell hárítani.

Márpedig, ha egy tagállam számára megengedett lenne, hogy a felügyelő hatóság megbízatását a megbízatási idő lejárta előtt megszüntesse, anélkül hogy tiszteletben tartaná a szabályokat és garanciákat, akkor ez a hatóságot a politikai hatalom akaratának való megfelelésre késztethetné. Így e hatóság megbízatásának időtartamát tiszteletben kell tartani, és a megbízatást csak az alkalmazandó jogszabályok tiszteletben tartása mellett lehet megszüntetni.

Ezt az értelmezést az európai adatvédelmi biztos megbízatásának megszűnésére vonatkozó szabályok is megerősítik. Az európai adatvédelmi biztos megbízatását ugyanis nem lehet idő előtt megszüntetni, kivéve ha azt súlyos és objektíve ellenőrizhető okok indokolják. E tekintetben a Bíróság megállapítja, hogy a 2012. január 1‑je előtt hatályos magyar szabályozás szintén meghatározott olyan okokat, amelyek az adatvédelmi biztos megbízatása idő előtti megszüntetésének igazolására szolgáltak - Jóri megbízatása azonban nem ilyen okból szűnt meg. Így a bíróság megállapította, hogy Magyarország - mivel idő előtt megszüntette a személyes adatok védelmét felügyelő hatóság megbízatását - nem teljesítette az irányelvből eredő kötelezettségeit.