Lélektani szinten a gázolajfogyasztás

Tovább emelkedett az üzemanyag-fogyasztás tavaly Magyarországon. Gázolajból a kutakon havi átlagban több mint 300 millió liter fogyott, amelyre még nem volt példa - ebben ráadásul a nem a közkutakon tankoló fuvarozók és agrárcégek forgalma nincs benne.
Szász Péter, 2020. február 11. kedd, 12:11
Fotó: Getty Images

Tavaly tovább emelkedett a hazai üzemanyag-fogyasztás. Benzinből 1,97 milliárd liter fogyott, amely 90 millió literrel, illetve 4,8 százalékkal magasabb, mint 2018-ban. A gázolajfogyasztás túllépte a 3,6 milliárd litert, amely pedig 150 millió literrel, 4,3 százalékkal magasabb, mint az egy évvel korábbi adat. Utóbbi azt jelenti, hogy tavaly átlagosan több mint 300 millió liter gázolaj fogyott a kutaknál, amelyre korábban még nem volt példa.

Ezek a fogyasztási adatok a teljes magyar kúthálózatot magukban foglalják, tehát nem csak a nagy hálózatokét, hanem az úgynevezett fehér kutakat is, amelyek a kisebb vidéki településeken fontos szerepet töltenek be. Hogy mekkorát, az kiderül, ha ezeket a számokat összevetjük a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tavalyi számaival. Ők ugyanis csak a tagok (Mol, OMV, Shell, Lukoil, Oil, Mobil Petrol) fogyasztásáról közölnek adatokat.

A benzin esetében a nagy kutaknál 1,48 millió liter fogyott, amely az 1,97 milliónak kicsivel több mint a 75 százaléka. Néhány tizedszázalékpontos eltéréssel ez az arány volt jellemző az elmúlt években is.

A gázolaj esetében tavaly a 3,6 milliárd literes teljes forgalommal szemben egy 2,43 milliárdos MÁSZ-tagi fogyasztás állt szemben, amely 67,5 százalék. Itt lehet látni egy minimális növekedést a nagy láncok irányában.

Ha a két üzemanyagtípust együtt nézve látható, hogy a forgalom 70,4 százaléka realizálódik nagy láncoknál. Ez a szám 2015-ben 68,9 százalék volt, tehát látható egy minimális eltolódás a magánkutak rovására. Tekintve azonban, hogy az elmúlt években a járműállomány több százezerrel nőtt Magyarországon vélhetően ez az eltolódás a fehér kutak esetében sem jelent bevételcsökkenést.

Ez még mindig nem a teljes fogyasztás

Üzemanyagot nem csak a töltőállomásokon, hanem közvetlenül az olajtársaságoktól is be lehet szerezni. Itt elsősorban fuvarozókra, agrárcégekre kell gondolni, akiknél nem mindig megoldható vagy nem gazdaságos, hogy ellátogassanak egy benzinkútra. Ők jellemzően nagyobb tételben vásárolnak és saját tartályban tárolják az üzemanyagot.

A nem a kúton vásárolt üzemanyag mennyiségéről a NAV jövedéki statisztikájából lehet következtetni, ahol közzéteszik, hogy mennyi benzin, illetve gázolaj került szabadforgalomba és fizették meg utána a jövedéki adót.

A benzin esetében nincs nagy eltérés nincs a kútforgalom és a teljes piacra kerülő mennyiség között, hiszen mind a fuvarozásban, mind pedig a mezőgazdaságban a gázolaj dominál. A szabadforgalomba kerülő és a kutakon eltankolt mennyiség között mindössze 22 millió liter az eltérés, amely 1,1 százalék.

Nem úgy a gázolajnál, ahol 903 millió liter nem járja meg a kutakat. Ez 25 százalékos eltérés, vagy 4,5 milliárd liter.

A haza üzemanyagmérleg tehát úgy néz ki, hogy

  • 6,47 milliárd liter üzemanyag kerül szabadforgalomba (ebből 1,99 milliárd liter benzin és 4,5 milliárd liter gázolaj),
  • 5,57 milliárd liter fogy a benzinkutakon (ebből 1,97 milliárd liter benzin és 3,6 milliárd liter gázolaj),
  • 3,92 milliárd liter fogy a nagy kúthálózatoknál (ebből 1,49 milliárd liter benzin és 2,43 milliárd liter gázolaj),
  • 1,65 milliárd liter fogy a fehér kutakon (ebből 478 millió liter benzin és 1,17 milliárd liter gázolaj).

Mennyi ebből az állam bevétele?

Tavaly az államnak 698,4 milliárd forint jövedékiadó-bevétele volt az üzemanyagokból. Ez a benzin esetében 120, a gázolajnál 110,35 forint literenként, kivéve egy meghatározott kör esetében, akik kedvezményt vehetnek igénybe. A mezőgazdasági termelők például hektáronként 97 liter gázolaj után a jövedéki adó 82 százalékát visszaigényelhetik. A fuvarozók pedig 7 forint kedvezményt kaptak tavaly minden liter dízel után.

A jövedéki adó mellett természetesen a 27 százalékos áfa is terheli az üzemanyagokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mezei1995, 2020.02.12 10:28

Az öreget úgy írtam,hogy van öreg és fiatal kocsi is ,de ezzel arra akartam célozni,hogy Magyarországon az autók életkora növekszik. Ezzel az új autók sem tudnak mit kezdeni. Jólétben élnénk szerintem a lakosság nagy része lecserélni az öreg ,koros kocsikat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mezei1995, 2020.02.12 10:25

A jólét manapság nem ott kezdődik,hogy kimész az utcára és meglátod a sok öreg kocsit és mondod magadnak na b'zdmeg itt jólét van az országban. Sajnos a mai napig nem fogják fel az emberek,hogy már 100 ezerért is lehet kapni rendes működőképes nem roncs autót. Én mondjuk olyannal járkálok amit már 70 ezerért is lehet kapni és nem trabant,ladáról beszélek amik iszonyat öregek már. Ez olyan mint ha a mobiltelefonokat néznénk. Lehet már apró pénzért is kapni jó állapotú működőképes az igényeinket kielégítő kütyüket és mind ez pár darab ezresért. Mobiltelefonokkal és autókkal nem lehet mérni a jólétet. Az ország lakosságához viszonyítva így is kevesen vesznek új autót.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.02.12 10:16

@Madotati: " Nem a magyar jólét miatt? Nézd meg a forgalmat, mi van az utakon. Vidéki nagyvárosban élek, korábban ismeretlen volt, hogy dugók vannak, és araszolás, ez most már vidéken is a mindennapok része."

Te meg nézd meg azt, hogy milyen autók araszolnak a dugóba. Ma 300.000 Ft-ért lehet venni autót műszakival. Ez egy nagyon jó kerékpár ára....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Madotati, 2020.02.12 08:51

@Darabont1453:
Nem a magyar jólét miatt? Nézd meg a forgalmat, mi van az utakon. Vidéki nagyvárosban élek, korábban ismeretlen volt, hogy dugók vannak, és araszolás, ez most már vidéken is a mindennapok része.
Skandináviával felesleges példálózni, norvégok az északi tengeri olaj eladásából szerzik a nagy bevételeket, aztán álszent módon előadják, hogy ők aztán marhára zöldek, és veszik az elektromos autókat, amiről szintén kiderült, hogy a terjedés valós oka, hogy az elektromos autók ingyen kompozhatnak a fjordos-szigetes országban, ahol horror árba kerül a kompdíj.
Nagyfogyasztású dízelekről is kár példálózni, a most már itthon is nagy darabszámban futó, most már tizenéves korba lépett CR dízelek takarékosak (kivételek mindig vannak), onnantól már komoly előrelépés nem volt fogyasztásban (méretek tovább nőttek, és a környezetvédelmi szigorítás is).
A üzemanyag fogyasztás folyamatos növekedésének meghatározó oka szerintem az, hogy most környező országokhoz képest nálunk olcsó az üzemanyag, és a tranzitforgalom, valamint a külföldre menő magyarok is többet tankolnak itthon (korábban volt olyan h ausztriában is olcsóbb volt az üzemanyag)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.02.11 20:33

@na4: " Most azt bizonygatod, amit mindenki tud: "olcsó húsnak híg a leve". "

Ennyi a nagy varázslat. Nem a magyar nép jóléte miatt fogynak az üzemanyagok, nem az új autók tömeges forgalomba helyezése miatt, hanem a behozott szutykos szar roncs benzin/gázolajzabáló gépek miatt.

Máshol már javában tömegesen jelennek meg a hibridek ( kis fogyasztás ), illetve a villany autók. Ezekben az országokban éppen az üzemanyagfogyasztás csökkenése jelenti a jólétet/fejlődést, lásd Skandinávia.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html