Júliustól speciális jelölőanyagot kell keverni a hazai üzemanyagokba. A parlament által tavaly év végén elfogadott szabályokat a gazdasági bizottság részéről a fideszes Rogán Antal elnök nyújtotta be a biztonsági földgáztárolási törvény módosító csomagjához. Noha a javaslat a változtatást azzal indokolja, hogy "a lefolytatott felmérések szerint" a benzinkutak közel felénél tapasztalható volt valamilyen hiányosság vagy visszaélés a származás tekintetében, ilyen vizsgálati eredményről a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) nem tud.

A benzinbe, gázolajba és kerozinba keverendő egyedi vegyi anyagnak alkalmasnak kell lennie a származási hely egyértelmű azonosítására mindenfajta káros mellékhatás nélkül. A rendszer működtetésével a stratégiai gáz- és olajtárolást végző Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséget (MSZKSZ) bízták meg.

Az iparág még csak találgatja, pontosan kinek, hol és mit kellene beletöltenie az üzemanyagokba. Noha a javaslat indoklása hivatkozott a nemzetközi gyakorlatra, ilyet az unióban a MÁSZ nem talált. Az EU nem engedi az alapszabványoknak megfelelő üzemanyagok forgalmazásának korlátozását, kivéve külön engedéllyel és környezetvédelmi célból, ami jelen esetre nem igaz. Így még az is kérdéses, az EU nem torpedózza-e meg az autósokat érintő újabb sarcot.

Az biztos, hogy a legális forgalmazókra pluszkiadást róna az előírás. Egy-egy ilyen adalékoló rendszer becsléseik szerint akár több százmillió forintba is kerülhet, a kiépítésre pedig kevés a fél év. Az adalékanyagok várhatóan szintén nem lesznek olcsók, ami emelheti az üzemanyagok árát.