Sokan vesztenek majd az e-útdíjjal

Fél tucat érdeklődő is jelentkezhet a magyarországi e-útdíj-rendszer közbeszerzési pályázataira, a megvalósítás csúszásának hátterében részben a vidéki polgármesterlobbi állhat.
Diószegi József, 2012. május 7. hétfő, 08:27
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Szakértők szerint akár egy fél tucat technológiaszállító is megjelenhet az e-útdíj-rendszer kiépítésének majdani közbeszerzési pályázatán, amelyről részletek egyelőre nem ismertek. Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára korábban ugyanakkor lapunk kérdésére jelezte, gyorsított eljárásban gondolkodik a kormány.

Kérdés, hogy a pályázat kiírója − feltehetően az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) − szerint mi az az előre nem látható rendkívüli tényező, ami a sürgős eljárást indokolttá teszi. A kormányzati tervek régóta ismertek, a tavaly márciusban bemutatott Széll Kámán terv azzal számolt, hogy 2013 januárjától működésbe is lép a rendszer − az időpontot azonban közben fél évvel kitolták, bár az állam a mielőbbi bevezetésében lenne érdekelt, hiszen attól évi 150 milliárdos bevételt vár. Úgy tudjuk, a döntésképtelenség hátterében részben a vidéki polgármesterek lobbija állt, akik nem akarták, hogy a területükön működő fuvarozóvállalkozások terhei jelentősen növekedjenek. A tarifáról egyelőre nem sokat tudni, az azonban ismert, hogy a fuvarozók jelentős emelésre számíthatnak.

A késlekedés hátterében állhat az is, hogy a szállítmányozószakma kedvezményekért lobbizott az elmúlt időszakban. Megfigyelők szerint végül az IMF-tárgyalások előkészületei adhattak lendületet a projektnek, a későbbiekben azonban a további kedvezményekről szóló tárgyalásokon léket kaphat az elképzelés és akár az évi 150 milliárd forintos bevétel is megkérdőjeleződhet.

Völner szerint a gyorsított eljárással tartható a tervezett határidő, mások azonban ezt − a nemzetközi gyakorlatra hivatkozva − megkérdőjelezik. A közbeszerzési pályázat − ideális esetben is − fél évet vesz igénybe és legalább ennyi idő szükséges a rendszer kiépítéséhez is, Ausztriában mindez másfél-két évet vett igénybe. Ráadásul elképzelhető, hogy a nem nyertes pályázók megtámadják az eredményt. A lehetséges "vesztesek" száma öt-hat is lehet, várhatóan indul ugyanis a német Siemens, illetve a T-csoport, az osztrák Kapsch-csoport, az olasz Autostrade, illetve feltűnhet egy másik osztrák és egy francia cég, cégcsoport is. Szakmai körökben az is felmerült, hogy kínai cégek juthatnak lehetőséghez.

Technológiai szempontból a régióban kétféle e-útdíj-rendszer honosodott meg. Németországban egy okos fedélzeti egységen alapuló, gps-hez hasonló technológia működik, a legtöbb országban ugyanakkor az URH-alapú megoldást választották.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2012.05.07 09:19

Az egymillió új munkahely egy része létrejön. Valakinek hosszú távú, zsíros üzlet üti a markát, mert csak nem képzeljük, hogy állami lesz a cég... Vajon a bevételek mekkora része megy el a rendszer kiépítéséra és főleg az üzemeltetésére? Mert a fővárosi parkolási díjakból 25-30% (?) kerül az önkormányzatokhoz!
S végül is kit fog terhelni a sok új munkahely költsége??? Az autósokat!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

DrVazulneni, 2012.05.07 08:48

A Fidesz szerint az, hogy a kormány bevezette az autóutakon és az egyéb főútvonalakon a díjfizetést, nehéz helyzetbe hozta az érintett településeket, az ott élő embereket - vélekedett a Fidesz szóvivője szerdai sajtótájékoztatóján. Szijjártó Péter indoklásként elmondta: az útdíj elkerülése miatt a teherautók, a nehéz járművek a lakott településeken keresztül vezető alsóbbrendű utakon közlekednek.

2007.05.09
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html