A Magyar Közlöny legutóbbi számában megjelent kormányrendelet szerint a közigazgatási és igazságügyi miniszter irányítása alatt álló intézmény tesz javaslatot a költségvetési keretszámok fővárosi és megyei kormányhivatalonkénti elosztására, szervezi a kormányhivatalok szakmai alapfeladatainak ellátásához szükséges pénzügyi és anyagi feltételek biztosítását, valamint a büdzsé végrehajtásával összefüggésben figyelemmel kíséri a kormányhivatalok tevékenységét.

A NÁK feladata a a fővárosi és megyei kormányhivatalok teendőinek ellátásához szükséges jelentősebb összegű eszközök központosított beszerzése és azok elosztása is. A központ közreműködik a kormányhivatalok által használt ingatlanokkal kapcsolatos vagyongazdálkodásban, az ingatlanok üzemeltetésében, a kormányhivatalok személyügyi politikájának kialakításában és a személyügyi döntések előkészítésében, valamint oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó szolgáltatásokat végezhet. Koordinálja a kormányhivatalok sajtóval kapcsolatos tevékenységét, peres ügyeik elintézését, illetve ellenőrzi a kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálatának működését.

A NÁK vezetőjét a közigazgatási és igazságügyi miniszter nevezi ki, a posztra olyan személy nevezhető ki, aki felsőfokú végzettséggel és legalább ötéves vezetői gyakorlattal rendelkezik. Az Országgyűlés november közepén fogadta el a kormányhivatalok kialakításáról szóló törvényjavaslatot. A fővárosi és a megyei kormányhivatalokba tizennégy területi államigazgatási szerv integrálódik; ügyfélszolgálati irodáik, az úgynevezett kormányablakok az ország 29 pontján működnek majd, a hivatalok működési költsége jövőre 124 milliárd forint lesz. A január elsején létrejövő fővárosi és 19 megyei kormányhivatal vezetőit, a kormánymegbízottakat a kormányfő a múlt csütörtökön nevezte ki.