Vasutat és kikötőket fejlesztene uniós pénzből a kormány

A kormány jóváhagyta az európai uniós támogatású Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2019-es pályázataira benyújtásra javasolt projekteket. A nagyobb projektek vasúti- és kikötő fejlesztéseket tartalmaznak. Az innovációs tárca kezdeményezése alapján hazánk 11 projekthez kér összesen 75 milliárd forintnyi uniós támogatást, ezek összértéke mintegy 95 milliárd forint - írta a Magyar Hírlap.
Németh Géza, 2020. február 26. szerda, 09:40
Fotó: Napi.hu / Szász Péter

A Magyar Közlönyben megjelent határozat az Innovációs és Technológiai Minisztérium 10 projektjavaslatát nevesíti. Ebből a tízmilliárdos nagyságrendűek a következők:

A Kelenföld-Hegyeshalom vasútvonal nemzetközi átjárhatóságának fejlesztése. Ennek célja a szűk keresztmetszetek felszámolása, így - egyebek mellett - Almásfüzitő, Tata, Komárom és Hegyeshalom állomásokon a biztosítóberendezések cseréje. A teljes költség 29,5 milliárd forint, ebből az uniós támogatás 19.8 milliárd.

A Budapest és az ukrán határ közötti egyes vasúti vonalszakaszok korszerűsítésének előkészítése. Ide a következők tartoznak: a Kőbánya felső-Rákos-Rákosliget, a Hatvan-Füzesabony, valamint a Debrecen-Nyíregyháza közötti szakaszok. A 34,7 milliárdos teljes költségből 23,2 milliárd forint lenne az uniós támogatás.

Egy projektben szerepel a Győr-gönyűi, a komáromi, az újpesti és a csepeli kikötők fejlesztése. A 24,4 milliárd forintos beruházásokhoz 16,3 milliárdot kér a kormány az Európai Uniótól.

Külön projektként jelenik meg a csepeli kikötő darupálya és egyéb fejlesztése, amely 14,3 milliárd forintba kerülne, ebből 9,6 milliárdot vállalna az EU.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezése alapján Magyarország 11 projekthez összesen 75 milliárd forint értékben kér támogatást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) még rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési forrásaiból - mondta Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Magyar Hírlapnak. A CEF a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban indult új támogatási forrás, amely a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítását szolgálja az energetika és a távközlés mellett a közlekedésben is. Az európai közlekedési ágazat fejlesztésére fordítható teljes pénzügyi keret mintegy 7500 milliárd forint, ebből 3500 milliárd kizárólag a kohéziós országoké. A felzárkózó tagállamok dedikált támogatásokhoz férhettek hozzá 2016 végéig. A Magyarország számára elkülönített 333 milliárd forintnyi összeget az utolsó fillérig sikerült lekötnünk - nyilatkozta az államtitkár.

HOZZÁSZÓLÁSOK