Vége az ügyfelek lepattintásának a közigazgatásban?

A magyar közigazgatás átalakítása csak akkor lehet sikeres, ha hozzájárul a versenyképességhez nem pedig elvesz belőle - hangsúlyozta Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, aki a közigazgatási reformról és a várható változásokról tartott előadást a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) meghívására kedden délelőtt.
Korányi G. Tamás, 2010. november 2. kedd, 12:00

Az elmúlt 20-30 évben a világban és az utóbbi években nálunk is az az elv uralkodott, hogy az állam legyen minél kisebb. Ebben a trendfordulót Navracsics 2001. szeptember 11-re tette, szerinte a világban a World Trade Center katasztrófáját követően kezdtek előtérbe kerülni azok a vélekedések - és ez az utóbbi időben Magyarországra is jellemző -, hogy egyre nagyobb szükség van hatékony közigazgatásra és az államra.

Ennek jegyében Magyarországon is megkezdődött az intézményi rendszer átalakítása, így első lépésben megszűnt a minisztériumok „ágazati kijáró szerepe" - mondta Navracsics, aki azt is megjegyezte, hogy decentralizáció zajlott, amelynek következtében most már az egyes ágazatok közötti alkuk miniszteri szinten zajlanak.

A miniszterelnök helyettes elmondása szerint január 1-től indul a területi államigazgatás átalakítása is. Jelenleg megyei szinten 36 államigazgatási szerv működik. Ebből 15-öt - például közlekedési hatóságok, ÁNTSZ, munkaügyi felügyelőség - területi kormányhivatalokba integrálnának annak jegyében, hogy megvalósuljon az egyablakos ügyintézés. Ugyanakkor az APEH, VPOP, a rendőrség, az Államkincstár és például a nemzeti parkok továbbra is külön működnek majd - mondta Navracsics.


A miniszterelnök-helyettes fontosnak nevezte a közigazgatásban a szervezeti kultúra megváltoztatását, azt, hogy megszűnjön a jelenlegi ügyfélelhárító ügyintézés. A túlszabályozás ellen a korábbi kormányok is harcoltak, de nem elegendő a dereguláció - mondta Navracsics -, a jogszabályokat is érthetőbbé kell tenni a köznapi ember számára.

HOZZÁSZÓLÁSOK