A kereslet gyengülése nyomán a dealerek csökkentették az árrést, ezzel párhuzamosan pedig mérséklődött, egyes esetekben pedig el is tűnt a disztribútori jutalék. A K&H Lízingcsoport szerint a legnagyobb értékesítők ma már megelégszenek 5-6 százalékos jutalékkal, szemben a korábbi kétszámjegyű szinttel. Hasonló tapasztalatokról számol be Galambos Róbert, a személygépjármű-finanszírozási piacon vezető helyet betöltő CIB Lízingcsoport vezetője is, aki szerint tavaly óta 30 százalékkal esett a jutalékszint. Ezzel szemben a Merkantil Bank szerint némi emelkedés volt megfigyelhető ezen a téren. Az ellentétes piaci vélemény azzal magyarázható, hogy az újautópiac visszaesése miatt a finanszírozók a használtautók felé fordultak, ahol a magasabb kockázat miatt nagyobb kamatszintet, így átlagosan 1,5 százalékkal nagyobb jutalékszintet kell fenntartani. A használt autók esetében a lízingcégek alaposan megvizsgálják, hogy melyik típust hajlandók finanszírozni. Egyes, hazánkban ritkaságnak számító modellekre például hiába is kérnénk ajánlatot, a lízingcég - az alacsony forgalomképességből adódó rendkívüli kockázat miatt - el fog zárkózni az együttműködéstől. Szintén a magas kockázat miatt a használt gépkocsik piacán nem szabad bevezetni az újautók finanszírozásánál már-már általánosnak mondható 0 százalékos önrésszel kínált konstrukciókat, s lehetőleg megfelelő szakmai hátteret biztosító partnerrel kell együttműködni - mondta Köntös Péter, a Merkantil Bank ügyvezető igazgatója. A korábbi években számos totálkáros, lopott, több autóból összerakott gépkocsit értékesítettek a kereskedők, ám ezen modellek forgalma elsősorban a Girinfo szolgáltatás és a kötelező eredetvizsgálat bevezetésével jelentősen csökkent. Szakértők szerint a piac tisztul: a kétes üzletekkel kombináló, az utóbbi években akár többször is finanszírozót váltó kereskedőkkel a piac más szereplői sem kötnek szerződést, annak ellenére, hogy a verseny egyre kiélezettebb.