A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

Erős optimizmussal kezdődött idén a kiskereskedelem gazdasági éve, miután az első hónapok (plusz) nullás volumenadatai elbizonytalanították az elemzőket. Az első negyedéves stagnálás vagy alig észrevehető növekedés megcáfolta a 2 százalék körüli csökkenésről szóló előrejelzéseket, ám a második félévben minden félelem igazolódott. A kiskereskedelmi forgalom zuhanása a pesszimista várakozásokat is túlszárnyalta: ma reálisan 2-3 százalék közé várható a kiskereskedelmi volumen csökkenése, ami legalább 240 milliárd forint kiesést jelent a forgalomból. Mindez lehet, hogy játék a számokkal, hiszen 2012-ben abszolút értékben többet költöttek a háztartások, mint tavaly, ám az élelmiszer-infláció egyes hónapokban meghaladta a 7 százalékot, amivel az egész unióban a legmagasabbá vált. Az árindex alakulása pedig nagyban hozzájárult a hazai kiskereskedelmi volumen csökkenéséhez.

Az infláció erősödését sokan sokféleképpen magyarázták. Van, aki szerint kizárólag a forint gyengesége okozta a magas árindexet, van, aki szerint a piac túlszabályozása miatt megnövekedett költségek épülnek be az árba. Az erősödő infláció valódi oka a kettő összhatása lehet, megspékelve a januártól 27 százalékra ugrott áfa hatásával.

Idén januártól él a plázastop, a magyar gazdaság legértelmetlenebb szabályozása is: ez csak azt nem képes szabályozni, amire valójában született − ám hatalmat ad a regionális kamaráknak. Szigorodott a beszállítókkal szembeni tisztességtelen magatartást tiltó törvény: nincs visszavásárlási kötelezettsége a gyártónak, akkor sem, ha a kereskedő nyakán marad a romlandó áru, illetve jogi fogalommá vált a diszkriminatív árképzés. Mindkét szabályozó erősen növeli a kereskedők logisztikai költségeit és így inkább szóba se áll azzal a gyártóval, amelyik nem képes igazodni a pattanásig feszített kereskedelmi logisztikai rendszerhez (a korábbi 15-20 napos árukészlet-forgási sebesség után 3-4 naposra váltottak a kereskedelmi raktárak).

 

A piac gyengesége és a szigorodó szabályok miatt több kereskedelmi lánc is újragondolta a magyarországi jelenlétet. A legnagyobb kivonuló a Cora-Match-Profi tulajdonos Delhaize-csoport volt. A belga−francia kereskedelmi vállalkozás nem idén döntött a kivonulásról, több éve hallani lehetett, hogy nem jöttek be a magyar tervei. (A Corát az Auchan vásárolta fel, a Match-Profi-boltokból összesen 110-et értékesítettek a CBA és a Coop hálózatoknak.)

Év végére derült ki, hogy a BricoStore elhagyja az országot, valamint az Office Depot is bezárja a magyar érdekeltségeit. Bajba került emellett a KÖKI terminál és egyre jellemzőbbé vált a helyiségbérleti díjak csúszása. Van olyan kereskedő, aki üzletenként 15−25 milliós tartozást halmozott fel, veszélyeztetve ezzel a plázatulajdonos likviditását is. Legkorábban 2014-re várják az elemzők a helyzet javulását, illetve a forgalom növekedését.