Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok

Hiába nőtt - több mint 15 százalékkal - évtizedes csúcsára, 158 ezerre az újautó-eladások száma 2019-ben, a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora 2019 végére elérte a 14,4 évet. Ebben alapvető szerepe van az importált használt autók összetételének: a tavaly behozott 156 ezer használt személygépkocsi mintegy 60 százaléka elmúlt tízéves.
Domokos László, 2020. február 18. kedd, 11:11
Fotó: Napi.hu

Az adatokból egyértelmű, hogy a magyarországi autóállomány érdemi fiatalításához változnia kell a használtautó-import korösszetételének is - állapította meg Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Ez a környezetvédelmi szempontból is jelentős pozitív hatásokkal járó állapot azonban csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a kevésbé koros autók behozatalának ösztönzésével érhető el.

Az elmúlt hónapokban érkezett hírek szerint már megkezdődött az előkészítése annak az intézkedéscsomagnak, amely elősegíti a jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt és új autók térnyerését. Ennek mielőbbi hatályba léptetése csökkentheti annak kockázatát, hogy a nyugat-európai országok folyamatosan szigorodó szabályozása által szankcionált, erősen szennyező járművek a magyar autópiacon bukkanjanak fel.

Minden negyedik autó Opel vagy Suzuki

A magyarországi személyautópark két leggyakoribb márkája az Opel (13 százalék) és a Suzuki (11 százalék), rajtuk kívül Volkswagent (10 százalék), Fordot (8 százalék) és Renault-t (6 százalék) lehet a leggyakrabban látni az utakon.

Érdekesség, hogy az utcaképet egészen az ezredfordulóig uraló szocialista autómárkák közül az 1990-ig legyártott Ladák közül még mindig csaknem 20 ezer fut az utakon. Kevéssel tízezer felett van a forgalomban lévő Trabantok száma. Ezer feletti példányszámban további négy márka képviselőivel lehet találkozni ebből az időszakból: Wartburg (5 ezer darab), Skoda (5 ezer darab), Polski Fiat (3 ezer darab) és UAZ (1250 darab).

Továbbra is dinamikusan nő az autóállomány

A személygépjármű-park az előző évekéhez hasonló mértékben, 4,7 százalékkal bővült tavaly, így a forgalomban lévő autók száma meghaladta a 3,8 milliót.

A gazdasági fejlettség továbbra is komoly összefüggésben áll az autók számával. Miközben a DataHouse adatai szerint Pest megyében 451, Győr-Moson-Sopron megyében 440, Vas megyében pedig 432 autó jut ezer főre, addig Észak- és Kelet-Magyarország egyes megyéi hozzájuk képest igen komolyan le vannak maradva.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindössze 301 az ezer főre jutó autók száma, de nem sokkal magasabb ez az érték Jász-Nagykun-Szolnok (316), Békés (318), Szabolcs-Szatmár-Bereg (323) és Hajdú-Bihar (326) megyében sem.

HOZZÁSZÓLÁSOK