Az esésből - és ez idei érdekesség - továbbra is kiveszi a részét a folyamatos díjas életbiztosítások piaca: a díjbevétel ebben a szegmensben 1,6 százalékkal csökkent. Ez az értékelések szerint arra utal, hogy a lejáró szerződések pótlására sem képes a piac - illetve arra is jelzés lehet, hogy sokan a válság hatására a hagyományos életbiztosításuk visszavásárlása mellett döntenek.

Sokkal drasztikusabb a visszaesés az egyszeri díjas életbiztosítások piacán: az első hat hónapban értékesített 50,1 milliárd forintnyi egyszeri díjas biztosítás 47,5 százaléka a 2008. évi első hat hónap adatsorának. A visszaesésért egyértelműen a befektetéshez kötött (unit-linked) egyszeri díjas életbiztosítások tehetők felelőssé: a 2008. évi 92,3 milliárd forint után idén mindössze 41,5 milliárd forintnyit tudtak belőlük értékesíteni a biztosítók.

A befektetéshez kötött termékkel szembeni bizalmatlanság jól látható, ám néhány dolog azért árnyalja a képet. Egyrészt az egyszeri díjas biztosítások bizonyos csoportnak még jól kínálhatóak. A Magyar Posta Életbiztosító a tavalyi 1,1 milliárdról 2,67 milliárdra tudta növelni az egyszeri díjas üzletág díjbevételét, másrészt addig, amíg az egyszeri díjas piacon valóban 55 százalékkal csökkent az unit-linked díjbevétele, a hagyományos életbiztosítások piacán 3,2 százalékkal még emelkedett is a unit-linked életbiztosítások díjbevétele.

A piac visszaesését kezelni kell. Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója szerint ez nehéz, mert egyrészt érezhető az ügyfelek általános, pénzügyi szolgáltatókkal szembeni bizalmának csökkenése, másrészt pedig az ügyfelek szükségesnek érzik anyagi tartalékaik mozgósítását. Új szerződéseket pedig azért nem kötnek szívesen az emberek, mert inkább kivárják, hogyan alakulnak a piacok.