Az elmúlt 20 évben jelentősen átalakult a magyar kereskedelmi kultúra, amelyet több szemüvegen keresztül is látott. Hogyan értékeli a jelenleg kialakult piaci közeget? Sikerült európaivá válnia?
− Húsz évvel ezelőtt kezdődött el a rendszerváltás Magyarországon, s a piacgazdasági átalakulás részeként megjelentek az országban a magyar szerveződésű és külföldi áruházláncok, ekkor − az elsők között − indult a SPAR is, 1991-ben. Az addig alapvetően hiánygazdálkodásos kereskedés után óriási változást jelentettek a gazdag árukínálatot felvonultató kereskedelmi egységek. Az eltelt két évtizedben tehát óriási minőségi átalakuláson ment át a szakma. Fejlődött a kereskedelmi kultúra, ezzel párhuzamosan pedig a fogyasztók és igényeik is folyamatosan változtak, fejlődtek. A vásárlói döntéseknél megjelentek olyan értékek, melyek korábban kevésbé vagy egyáltalán nem voltak hangsúlyosak. Többek között a választásnál előtérbe került a termékek kiváló minősége, a szavatossági idő, az egészségtudatosság, és felértékelődött az áruk eredete is. Napjainkban a vásárlók sokkal inkább a megbízható minőségű, hazai termékeket keresik, semmint az importárukat. Bátran kijelenthetjük, hogy az évek során a kereskedelmi kultúra hazánkban is európai szintűvé fejlődött.

Az áruházláncok már a válság előtt is kemény versenyben álltak egymással. Hogyan értékelné a SPAR expanziós, szortiment- és szolgáltatási stratégiáját az elmúlt 20 év távlatából: melyek voltak a jó és kevésbé jó döntések?
− Magyarországon nagyszámú élelmiszerlánc tevékenykedik, így országunk egyike a térség − versenytársak szempontjából − "legsűrűbb" helyeinek. A SPAR szerencsés helyzetben van, mivel az elsők között jelent meg a magyar piacon, így a kezdetektől fogva megtanultunk együtt élni a versenytársakkal és jól alkalmazkodunk a versenyhelyzetekhez is. A folyamatos expanzió eredményeként − melybe beletartoznak zöldmezős beruházások és áruházlánc-felvásárlások is − közel 400 üzletünkkel az egész országot lefedő hálózattal rendelkezünk. Minőséget előtérbe állító szortiment- és szolgáltatási stratégiánk − mellyel egy mindig magas kereskedelmi színvonalat nyújtó vállalati arculatot építettünk ki − a vásárlók által is visszaigazoltan jó döntésnek bizonyult.

Milyen fogadtatása volt a vásárlók körében a SPAR 20. évfordulója alkalmából elindított erős marketingkampánynak? Érződik-e forgalomfelfutás?
− Vásárlóink tudják, hogy üzleteink szépek, tiszták, a termékeink pedig nagyon jó minőségűek, ugyanakkor azzal kevésbé vannak tisztában, hogy áraink versenyképesek is, ezért ez évi üzleti tevékenységünk fókuszába a "SPAR − Jó döntés! Még olcsóbb!" üzenetet helyeztük. Ezzel azt kívánjuk közvetíteni, hogy kereskedelmi munkánk valamennyi minőségi elemét megtartva, árainkat még kedvezőbbé téve, az eddiginél is jobban megéri üzleteinket választani. Mivel a vásárlásokat meghatározó szempontok közül még mindig a legfontosabb az árszint, így a kampány pozitív fogadtatásra talált vásárlóink körében.

A jelenleg futó kampányt kíséri-e szortimentváltozás?
− A válság hatására az árérzékenyebb fogyasztók az olcsóbb termékeket keresik. A sok ezer cikket magában foglaló széles választékunkban megtalálható igen kedvező ár-érték arányú SPAR márkatermékekkel biztosítjuk, hogy e vásárlói réteg is megtalálja a pénztárcájának legmegfelelőbb termékeket. Külön ki kell emelni a már több mint 300 árucikket kínáló S-Budget termékcsalád sikerét.

Tapasztalják-e, hogy az új adórendszerrel nő a vásárlók elkölthető jövedelme?
− Az adórendszer-változásból fakadóan minden bizonnyal nő egyes rétegek elkölthető jövedelme. Az egy más kérdés, hogy ezt a jövedelmet mire fordítják a háztartási kiadásokon belül − élelmiszerre vagy valami másra. Megbízható választ e kérdésre még nem tudok adni.

Forgalom szempontjából milyen évre számít 2011-ben?
− A gyorsan változó piaci körülmények miatt nem lenne helyes becslésekbe bocsátkozni. Több mint 13 ezer munkatársunkkal azon dolgozunk, hogy ez évi célkitűzéseinket megvalósítsuk.

Mennyire fontos ma a társadalmi felelősségvállalás az üzletszervezés során? Működhet-e enélkül ma modern vállalkozás a kiskereskedelemben?
− A fenntartható fejlődés jegyében fontosnak tartom, hogy egy szervezet az üzleti szempontok mellett társadalmi és környezeti szempontokat figyelembe véve irányítsa tevékenységét. Meggyőződésem, hogy enélkül modern vállalkozás nem működhet. A környezetvédelem, a karitatív célú együttműködés, a támogatások révén a társadalmi kötelezettségvállalás cégcsoportunk működésének is szerves részévé vált. A SPAR Magyarország Kft. egyebek mellett ezzel is értéket teremtő módon járul hozzá a magyar gazdaság fejlődéséhez.